Ny på jobbet

Är du ny på jobbet? Första tiden på ett nytt jobb kan kännas läskig. Ett nytt arbete innebär att man behöver sätta sig in nya arbetsuppgifter, lära känna nya personer och en helt ny arbetsplats.

Ny på jobbet

Vi har alla varit nyanställda någon gång och förstår utmaningen med att hitta sin plats, snabbt komma in i arbetet och leva upp till förväntningarna inför arbetet. 

Med att vara ny på jobbet är det inte ovanligt att känna sig nervös, att vara nyanställd tär på krafterna på oss alla.

Det handlar inte bara om nya arbetsuppgifter och rutiner att sätta sig in i, utan också om att vara ny i teamet och få nya kollegor.

Som tur är har vi tipsen som gör att starten på det nya jobbet kommer gå som en dans. 

Ny på jobbet presentation 

När du är ny kan du se dig själv som ett oskrivet blad. Om du är nervös är det bra att komma ihåg att du inte är ensam om vilja att du ska lyckas. Glöm inte att du blivit anställd av en anledning.

Dina nya kollegor kommer troligtvis vilja hjälpa dig att säkerställa att första dagen blir lyckad för dig som är ny på jobbet. Förmodligen kommer din närmaste chef presentera dig för dina kollegor men om det inte händer kan du också be om att bli introducerad.

Föreslå det på ett avslappnat sätt för att undvika att låta krävande. De allra flesta chefer vill att en nyanställd ska få ett bra första intryck av arbetsplatsen. 

Eget initiativ

Det är också en bra idé att ta eget initiativ. Du kan försöka ta reda på vilka du troligtvis kommer arbeta nära med och presentera dig själv för dem personligen om möjligheten finns.

När du introducerar dig själv kan du ange ditt namn och den roll du börjat på. Det kan också vara bra att att nämna några av dina tidigare erfarenheter så att dina kollegor får en känsla av din kompetens och bakgrund.

Ett enkelt sätt att introducera dig på arbetsplatsen kan också vara att helt enkelt skicka ett email till kontoret. Presentera dig själv, dina erfarenheter och vilken ny roll du har på arbetsplatsen.

Tips! Passa på att berätta något personligt om dig själv för att dina nya kollegor ska kunna lära känna dig. 

Berättar något personligt för kollegorna på jobbet

Var dig själv 

Bästa sättet att göra ett bra intryck när du är ny på jobbet är att slappna av och vara dig själv. Var beredd på att det kan bli mycket information de första dagarna. Var lyhörd och bearbeta den hemma på kvällen.

Fokusera på det som du bedömer som viktigast. Ingen begär att du ska kunna allt från början. 

Du är på jobbet för att jobba, självklart. Men det sociala är otroligt viktigt för att du ska må bra på arbetet. Som nyanställd kan det vara stressigt att inte veta hur gruppen på arbetsplatsen fungerar.

Introducera dig själv

Du behöver hitta sätt för att lära känna dina kollegor och du måste introducera dig själv. En duktig arbetsgivare kommer att gå runt på arbetsplatsen och introducera dig. Om inte – gör det själv.

För vissa människor faller sig det här helt naturligt, för andra kan det upplevas väldigt påfrestande. Oavsett vilket är det något som måste göras– hitta ett sätt som passar dig.

Om du jobbar på distans kan du inte gå runt och hälsa, men det är en god idé att du presenterar dig. Ett enkelt email fungerar utmärkt! 

De 3 faserna av att vara ny på jobbet

Faserna av att vara ny på jobbet 

Innan första dagen

Som ny på jobbet går du igenom olika faser. Den första fasen präglas av glädje, förväntan och spänning. Du har landat ett nytt jobb som du ser fram emot. Du skapar förväntningar innan du ens börjat på det nya jobbet.

Du skapar en bild av hur det kommer att vara på det nya jobbet och din nya vardag. Dagarna innan du börjar ditt nya jobb kan dina förväntningar blandas med oro och nervositet. Känslan kan hålla i sig under den första arbetsdagen. 

Första tiden

Den andra fasen sker när du väl är på jobbet kan du känna dig vilsen på ditt nya jobb. Alla andra känner varandra, vet redan hur jobbet fungerar och det är väldigt synligt att du är ny. Du pendlar mellan att vara understimulerad och överstimulerad, vilket gör att du känner dig förvirrad och överväldigad. Första tiden på en ny plats kräver mycket energi. Försök dig på att våga fråga frågor om det du inte förstår dig på! Det visar bara att du är engagerad.

Efter ett tag

Men successivt sker det en förändring och du hamnar i den tredje fasen. Du är inte längre helt ny. Efter några veckor har du kommit in i din nya rytm och ditt självförtroende ökar. 

Ny på jobbet – hur du kommer in i gänget 

Vi har alla varit nya någon gång – och vem hatar inte att vara en nybörjare? Få saker får dig att känna dig så otillräcklig och oduglig som när du inte kan något. På en ny arbetsplats gäller helt nya ramverk.

I början kan du observera de osynliga reglerna och kartlägga hur relationer byggs. Vilka prestationer belönas på just den här arbetsplatsen? Glöm inte heller att vara ödmjuk och lyssna på dina nya kollegor. 

Vad du ska tänka på

  • Lyssna aktivt – lyssna inte bara på det som berör dig och din roll, utan lyssna på allt: vad folk pratar om i fikarummet, vad chefen prata med andra om. Ju mer du får veta desto snabbare förstår du hur arbetsplatsen fungerar.
  • Ställ frågor! Fråga om sådant som rör dina konkreta arbetsuppgifter och ditt eget ansvarsområde. Men fråga också om vem som har ansvar för vad, och vilken prioriteringsordning av arbetet som gäller för att få ett sammanhang och se den större bilden. 
  • Läs på. Hur startade företaget? Vad gör era konkurrenter och vilka är de? Genom att läsa på får du snabbt grepp om det större sammanhanget. Läs också på det material som finns inom ditt specifika område. Gör en lista över det material du vill få tillgång till – mycket av det som är självklart för dina kollegor är nytt för dig. 
  • Bli en del av företaget. Vad ligger i din roll och vad ligger i andras? Ta så mycket tid som möjligt med din chef för att få reda på vilka förväntningar och ansvar som hänger samman med din nya roll. Ett litet men viktigt ord i sammanhanget är ”vi”. Redan från första dagen på det nya jobbet är det ”vi” som gäller när du pratar om organisationen eller företaget. Du är en del av organisationen, och då är det bra att du använder ”vi” – då visar du var du hör hemma.
Nyanställd som lyssnar och tar in sin första dag på jobbet

Nya jobbet

Det kan säkert kännas väldigt pirrigt och ibland sammansvetsat med prestationsångest att börja en ny anställning.

Att vara nervös kan givetvis vara bra eftersom det hjälper dig vara på alerten. Men det är inte meningen att du ska må dåligt när du börjar en anställning. Ta det lugnt och påminn dig själv om att din chef och kollegor vill att du ska lyckas.

Ett tips är att komma ihåg att du faktiskt blivit erbjuden tjänsten. Du har mött de krav som förväntades och har den kompetens de sökte efter.

Sammanfattning

När du påbörjar en ny anställning känns det läskig, pirrigt, jobbigt eller kul. Ibland allting på samma gång. Förändringar i livet kan göra de flesta stressade. Ta det bara lugnt och följ våra tips vi listat ovan så kommer du att lyckas!

Nedan har du en checklista för vad som kan vara bra att ha i bakhuvudet den första tiden.

Checklista

  • Introduktion är viktigt – presentera dig för dina kollegor!
  • Ställ frågor
  • Lyssna aktivt
Dela artikeln
Innehållsförteckning
    Fler artiklar om: Anställning

    Skrivet av

    Thomas Gustafsson
    Thomas Gustafsson
    Thomas Gustafsson har arbetat på CV-mallen sedan 2015 och har en gedigen erfarenhet kring CV skrivande. Thomas är ofta ute och föreläser om jobbsökande och CV-skrivande på diverse institutioner.

    Prova vår professionella CV-byggare

    Fler artiklar som denna