Tips för att bli kallad till arbetsintervju - CV-mallen

Tips för att bli kallad till arbetsintervju

Det är inte helt lätt att bli kallad på arbetsintervju men följer du våra tips nedan så lovar vi att du kommer bli kallad inom kort. Ring innan du skickar […]

Tips för att bli kallad till arbetsintervju

Det är inte helt lätt att bli kallad på arbetsintervju men följer du våra tips nedan så lovar vi att du kommer bli kallad inom kort.

Ring innan du skickar din ansökan.

När ett jobb finns utannonserat på internet kommer det rasa in ansökningar. Du vill inte vara en i mängden och låta chansen avgöra om ditt cv blir läst eller inte. Du undviker detta genom att ringa arbetsgivaren innan du skickar ditt cv och personliga brev. Vad ska du då säga? Det är enkelt, berätta snabbt om dig själv och att du blev så intresserad av tjänsten att du gärna vill veta mer detaljer om tjänsten än vad som står i annonsen. Arbetsgivaren är en vanlig person och människor älskar att berätta om sig själva och vad dom gör. Därför är risken att du inte får igång en konversation med hjälp av den inledningen lika med noll.

Innan du lägger på säger du att jobbet verkar helt perfekt och att du gärna skickar ditt cv personligen till han/hon du pratar med. Om alla ansökningar ska skickas till den här personen är det ingen större fara. Med hjälp av ditt korta samtal vet personen vem du är och du har skapat intresse vilket gör att dom vet exakt vem du är bland alla andra ansökningar.
Skriv ”Tack (namnet på personen du pratade med) för ett trevligt samtal, här finner du mitt cv och personliga brev” som ämnesrad i ditt mail.

Har ansökningstiden löpt ut? Perfekt! 

Ett jobb tillsätts inte på en dag och efter att ansökningstiden löpt ut följer ofta en tid av arbetsintervjuer. Då är det ett perfekt tillfälle att slippa konkurrensen som annars finns från alla andras ansökningar. Lyft luren och ring och förklara att du precis börjat söka jobb och hittade annonsen och tyckte att det var värt att ringa ändå då du är perfekt för rollen och att rollen är perfekt för dig. En arbetsgivaren vill inte missa en unik talang och oddsen är stor att du blir inkastad direkt in i deras intervjuprocess är stor.

Vet du vad du vill jobba med? Strunta i att det inte finns något jobb annonserat. 

Om du vet att du har kompetens som är viktig för ett företag behöver du inte vänta på att en jobbannons ska dyka upp. En organisation kan alltid bli starkare och arbetsgivare är oftast på jakt efter talanger. Därför kan du visa att du är en supertalang genom att höra av dig och förklara varför organisationen behöver dig och hur du kan hjälpa dom att bli mer effektiva.
Det här är en strategi som kommer ge dig en hel del nej så oroa dig inte för det. Men när du väl får ett ja till en arbetsintervju vet du att jobbet i stort sett är ditt och du slipper ofta en lång och utdragen ansökningsprocess.

Värt att tänkta på 

Det är otroligt svårt att hitta bra människor och rekryteringsprocesser är oftast tidskrävande och väldigt kostsamma. Kan du hjälpa arbetsgivaren att slippa den processen är det alltid välkommet. Tänk på att en rekrytering kostar från 50 000 uppåt, det är pengar som kan sparas genom att du hjälper dom hitta dig.

Innehållsförteckning
    Fler artiklar om: Anställning

    Prova vår professionella CV-byggare

    Fler artiklar som denna
    Ny på jobbet
    Ny på jobbet

    Är du ny på jobbet? Första tiden på ett nytt jobb kan kännas läskig. Ett nytt arbete innebär att man behöver sätta sig in nya arbetsuppgifter, lära känna nya personer och en helt ny arbetsplats.

    7 sätt att bli mer självsäker på jobbet
    7 sätt att bli mer självsäker på jobbet

    Med hjälp av ett starkt självförtroende kommer du presentera bättre på jobbet. Du kommer våga uttrycka dina åsikter vilket kommer uppskattas av chefer och kollegor.

    Gör karriär genom att bli en problemlösare
    Gör karriär genom att bli en problemlösare

    De som klättrar snabbast inom ett företag är de som kan identifiera och lösa problem. Följ våra 5 steg för att bli en problemlösare och bli befordrad snabbare.