CV-mallar Personliga brev Personlighetstest Sök jobb Blogg Priser Logga in Bli medlem
Hem > Blogg > Bästa tipsen inför arbetsintervjun

Bästa tipsen inför arbetsintervjun

När du blivit kallad till arbetsintervju har du äntligen chansen att berätta för arbetsgivaren vem du är och ge ett ansikte på ditt CV och personliga brev. Arbetsintervjun eller anställningsintervjun är din möjlighet att förklara med ord varför du är bäst, vilket du är, och varför du är bäst kvalificerad för att få jobbet.

Vad ska du då tänka på när du kliver in i rummet med personen som i framtiden kan komma att bli din chef eller kollega. Läs igenom våra tips och bli mer säker till din nästa arbetsintervju!

Innan anställningsintervjun

Kolla upp företaget på Internet

Börja med att besöka företagets hemsida. Där kan du fördjupa dig inom företagets organisation och ta del av deras strategier. Sök därefter efter företaget på Internet. Kolla i tidningsarkiv för att undersöka vad som har skrivits om företaget och hur de framställs i pressen. På så sätt får du något att referera till under intervjun vilket visar att du aktivt letat efter information om dem.

Förutom att leta efter information och fakta om företaget så bör du även ta reda på mer om branschen som företaget befinner sig i. Hurdan är konkurrensen bland arbetssökande att komma in i branschen och vilka branschtidningar finns det som du kan läsa igenom för att hålla dig uppdaterad?

Om du har koll på företaget framstår du som ambitiös och det visar även på att du är seriös med att du vill få jobbet.

Läs igenom platsannonsen och din ansökan igen

Ingen kan kräva att du ska komma ihåg vartenda ord i din ansökan eller i platsannonsen så friska upp minnet genom att kolla igenom de ytterligare en gång. Notera nyckelord företaget använder för att beskriva egenskaper och kompetenser i annonsen och försök koppla ihop de med dina egna.

I din ansökan finns något som gjorde att företaget ansåg att du kan vara en lämplig kandidat – de såg något som gjorde att de vill träffa dig och prata mer. Ge därför exempel och utveckla det du skrivit i din ansökan under intervjun.

Gå igenom ditt CV

Gå igenom ditt CV och personliga brev för att dubbelkolla exakt vad du har skrivit så att du inte blir överrumplad av någon fråga som ställs om det du skrivit. Har du inget CV i dagsläget kan du skapa ett gratiskonto och komma igång direkt.

Rensa din Facebook

Många arbetsgivare kollar faktiskt upp de som blir kallade till intervju på Facebook. Därför är det ett bra tips att rensa din profil om du inte redan gjort detta. Ta bort alla festbilder från senaste nyårsfesten, gå ur grupper som kan verka stötande och rensa upp bland de kommentarer du har skrivit. Ett tips kan också vara att byta profilbild till en bild som visar på din ambitionsnivå.

Öva på att presentera dig själv kortfattat

Många intervjuer börjar med att företaget berättar vem de letar efter och sedan går bollen över till dig – ”Berätta lite kort om dig själv?”. Det är svårt att vara kortfattad men det kan bli lättare om du förbereder dig före intervjun. Berätta inte din livshistoria, utan håll dig till information som är relevant för tjänsten på en professionell nivå.

Detta är en möjlighet för dig att sälja in dig själv och fånga intresset hos den som intervjuar dig. Strukturera det du berättar på ett lämpligt sätt och återkoppa till eller ge samband till tjänsten du sökt. Tänk på att intervjuaren vill få svar på varför du vill ha jobbet och varför du är rätt person för tjänsten, så glöm inte att framhäva detta under intervjun.

Förbered svar på vanliga frågorna och även några frågor att själv ställa

En intervju är en chans för arbetsgivaren att få reda på mer om dig men det är även en möjlighet för dig att få veta mer om företaget och om du verkligen kan se dig själv arbeta där. Tänk därför igenom vad du skulle kunna svara på de vanligaste frågorna som brukar ställas. De brukar exempelvis handla om dina styrkor och utvecklingsområden, hur du hanteras stress eller hur du tycker att en bra chef ska vara. Fundera även på hur du vill besvara frågan om löneanspråk som kan dyka upp under intervjun.

Förbered några frågor om tjänsten och företaget som du skulle vilja ha svar på. Då visar du att du är intresserad och engagerad. Frågorna kan till exempel handla om företagets organisation, arbetstider, vilka förväntningar som finns på dig under de första månaderna i tjänsten eller hur företagets arbete med målsättning ser ut.

Kontakta dina referenser i förväg

Om du har blivit ombedd att ge dina referenser vid arbetsintervjun så kan du redan innan intervjun kontakta de och berätta om tjänsten du blivit kallad till intervju för. Då är de förberedda på att de kan komma att bli kontaktade – rekryterade kan nämligen vara snabba med att kontakta referenserna.

Ta med listan på dina referenser till intervjun – ange personernas namn, yrkestitel, arbetsgivare samt kontaktuppgifter. Om rekryteraren kommer kontakta referenserna brukar de berätta detta för dig under intervjun och kanske fråga vad du tror att referenserna kommer säga om dig.

Kom i tid

Kommer du sent till en anställningsintervju har du skjutit dig själv i foten rejält. Arbetsgivare ser detta som slarv vilket kan räcka för att du ska selekteras bort ur rekryteringsprocessen.

Under intervjun

Le och var glad

Glada människor uppskattas av andra.  Ta därför med dig ditt mest positiva humör in på intervjun. Tänk på att le och vara glad så kommer du utstråla självsäkerhet och ge ett intryck av att vara en person som de vill ha på sitt företag.

Lyssna och kontra med frågor

Det är nervöst att gå på anställningsintervju men försök att hålla dig lugn och lyssna på det dom berättar. Försök att ställa frågor som visar på att du lyssnat och är intresserad av det som sägs. Det behöver inte vara något avancerat utan det kan ofta räcka med att du ber dom berätta mer om någonting som du tycker är intressant.

Ta kommandot och förklara varför just du och din tidigare erfarenhet passar så bra för jobbet

Det här är en väldigt viktig punkt. På samma sätt som att man gillar glada personer gillar arbetsgivare personer som är kompetenta och kan tänka steget längre. En perfekt anställd är en person som kan ta egna initiativ, förstår sig på jobbet som ska genomföras och kan verkställa. Kort sagt är drömmen för en arbetsgivare en anställd som är helt självgående så man kan lägga energi på annat håll.
Därför kan du säkra ditt jobb här genom att visa framfötterna och försöka lägga fram förslag på hur du kommer underlätta och utveckla det du ska jobba med. Vi förstår att det kan vara svårt eftersom det faktiskt är ett nytt jobb som du är på intervju för. Men om du har läst på ordentligt om företaget och rollen du söker kan du redan här visa arbetsgivaren att du är rätt person.

Efter intervjun

Ring upp

Ett vanligt uttryck är ”Vill man ha nått gjort får man göra det själv”. Du ska tänka på samma sätt här. Låt det gå någon eller några dagar och ring sedan upp arbetsgivaren och prata lite. Vad ska du säga? Du behöver inte göra det så avancerat och överanalysera saken. Föreställ dig att du är arbetsgivaren och du precis intervjuat 10 personer som alla har varit kompetenta på sitt sätt. Vad hade du tyckt om en av dessa personer ringer dig och tackar för en trevlig intervju och bara vill meddela att han/hon är så otroligt intresserad av tjänsten? Med största sannolikhet hade du uppskattat ett sådant samtal och du kommer antagligen tänka att just den personen är lite extra intresserad av rollen jämfört med de andra 9.


Ska du skriva CV? Prova vårt verktyg som underlättar arbetet Prova CV-mallen.se nu

Några av våra CV-mallar


Relaterade Artiklar

Kronologiskt eller funktionellt – två olika CV-upplägg att prova

Bemanningsföretag, rekryteringsföretag och konsultföretag – vad är skillnaderna?