Våra ögon dras till det som är annorlunda och unikt. Ett CV med vältänk layout och design får därför mer uppmärksamhet. Men du behöver inte vara grafisk formgivare för att skapa ett fint CV – det finns nämligen några enkla knep du kan använda dig av.
Det viktigaste är att ditt CV återspeglar vem du är. Formgivningen kan du anpassa efter vilka slags tjänster du söker; en webbdesigner kan formge det som en webbsida medans en jurist kanske vill vara lite mer strikt i layouten. Var kreativ med försiktighet och prova dig gärna fram för att se vad som fungerar bäst.
När du skapat ett konto på CV-mallen.se kan du välja att använda våra färdiga mallar eller att anpassa rubriker, färger och typsnitt som du önskar. Lägg några minuter på att ta ditt CV till nästa nivå för att få det att stå ut i mängden!
Använda accentfärger för att skapa liv i ditt CV
Genom färger kan du påverka mer än du tror. Välj färger du gillar men håll det enkelt; ett CV i regnbågens färger kan förvirra mer än förtydliga. Prova att ha rubrikerna i ditt CV i en accentfärg och var även medveten om att ditt CV ska se bra ut även när det skrivs ut i en skrivare som saknar färg. Du kan inte lita på att alla som läser ditt CV har en färgskrivare.
Varma färger som gul, orange och röd utstrålar glädje, energi och passion medans kalla färger som lila, grön och blå ger ett mer avslappnat intryck och associerar till naturen. Någon av dessa färger tillsammans med svart, grått och vitt kan enkelt göra att ditt CV sticker ut i mängden.
Skriv tydliga rubriker och välj passande typsnitt
Ett CV som består av löpande brödtext blir svårläst – använde därför tydliga rubriker för att dela upp texten i olika avsnitt. Istället för att använda de vanliga orden i rubrikerna, som ”Arbetslivserfarenhet” och ”Egenskaper”, varför inte prova att skriva något annat? ”Relevant erfarenhet” eller ”Så här är jag” kanske kan passa?
Typsnitten du väljer har stor påverkan på hur lättläst texten blir. Leta efter typsnitt som är tydliga att läsa både på papper och digitalt. Kom också ihåg att använda en lämplig storlek på texten; runt 12 brukar fungera bra.
Förstärk den personliga känslan med ett foto på dig
Frågan om man verkligen bör ha ett foto i CV:t eller inte är lite av en vattendelare. Vissa argumenterar mot det och menar att du riskerar att bli bedömd efter ditt utseende medans andra tycker att ett foto sätter en mer personlig prägel på CV:t. Ett foto på dig själv kan dock förmedla sådant som kan vara svårt att ta på – nämligen känslor och utstrålning.
Detta behöver inte betyda att fotot måste vara taget i en fotostudio, men det bör vara något annat än profilbilderna i sociala medierna. Vardagliga foton går dock att redigera för att passa till CV:t – prova att beskära det och att göra det svartvitt. Det viktigaste är att det visar vem du är och att du, vid en intervju, kan förmedla samma känsla i person som fotot i CV:t ger.
Var inte rädd för att fylla ditt CV med luft
Det bör vara fyllt med precis så mycket information så att arbetsgivaren blir nyfiken på dig och vill kalla dig till en intervju för att få veta mer. Ett luftigt CV är även enklare att läsa så undvik att klämma in så mycket information som möjligt.
Radavstånd, marginaler och kolumner är exempel på sätt du kan skapa mer luft i CV:t. Dela in texten i lagom långa stycken, kortare än 10 rader kan vara lagom, och var konsekvent
genom hela CV:t. Försök att hålla det kortare än 2 A4-sidor; risken finns annars att det inte blir läst ordentligt. Korta ner innehållet så det blir relevant för tjänsten du söker.
Gör en grafisk presentation av informationen
Infografik kan beskrivas som en lättillgänglig visualisering av statistik och information. Genom olika sorters diagram, tabeller, symboler, illustrationer och tidslinjer skapas en mer personlig och unik presentation av informationen i ditt CV. Du kan exempelvis visa dina kompetenser i staplar, språkkunskaper i cirkeldiagram eller utbildningar i en tidslinje.
Det är viktigt att du är tydlig med hur infografiken ska läsas. Placera därför ut de så att de blir lätta för ögat att följa. Design är lätt att överdriva och infografiken ska endast komplettera det övriga innehållet i CV:t för att tillsammans ge en bra bild av vem du är och vad du kan. Håll det därför enkelt!