Vilken layout du väljer för ditt CV är mycket viktigt. Vi ska nu gå igenom varför, samt ge dig några tips på hur du kan välja rätt layout för ditt CV. Genom att arbeta genomtänkt med layouten av ditt CV så kan du addera en extra dimension till själva innehållet och till och med förstärka det.
När vi köper en bil eller handlar kläder så spelar utseendet roll. Detta gäller även för ett CV. En rekryteringskonsult eller en rekryterande chef som tittar på ditt CV får efter några sekunder ett första intryck. Det intrycket kommer från själva designen. Sedan fortsätter personen att läsa och bygger vidare på sin uppfattning om dig. Du ska ta tillvara på den möjligheten. Så att läsaren får ett positivt första intryck av dig och ditt CV och därmed fortsätter att läsa det med en positiv inställning.
Det finns lite olika strategier här. Du kan exempelvis låta din personlighet lysa igenom i designen. Eller så kan du utforma ditt CV utefter din yrkesroll och den bransch du verkar i. Om du sedan tidigare jobbat med ditt personliga varumärke så har du förmodligen redan en generell design som du använder dig utav. Då gäller det att låta den designen komma fram i CV:t också.
Välj design efter din personlighet
När du söker jobb så vill du skapa en så tydlig bild av dig själv. Personen på andra sidan försöker att få grepp om vem du är. Om du kan hjälpa hen på vägen genom att vara konsekvent i såväl intervjuer som personliga brev och CV, så vinner du en fördel gentemot dina konkurrenter. Ett bra sätt att vara just konsekvent är att låta designen i CV:t spegla din personlighet. Förhoppningsvis är din personlighet någorlunda konsekvent. Låt säga att du är en mycket humoristisk och social person. Du tror dessutom att dessa kvaliteter efterfrågas av den arbetsgivare du söker dig till. Låt då detta synas även i designen av ditt CV. Använd lekfulla färger. Ha med en bild på dig själv där du inte ser alltför formell ut. Använd ett modernt typsnitt för att göra CV:t lättsamt och positivt. Det smarta är att när du sedan kommer till en intervju och bjuder på dig själv, använder din humor och din sociala förmåga, så kommer du med ditt CV att skapa en trovärdig och konsekvent bild av dig själv. CV:t ligger i linje med den du är.
Varför välja den här strategin?
- Den här strategin är utmärkt och du vill låta din personlighet vara avgörande, där det du säger på intervjun betyder mest och där CV:t fungerar för att backa upp och förtydliga den du är.
Välj design enligt den bransch du verkar i
Att försöka designa ditt CV som ett säljande dokument för den bransch du verkar i kan vara ett genialiskt drag. Tänk dig ett företag som vill sälja en produkt specifikt till regeringskansliet. Produktbladet bör vara ganska formellt utformat och gärna gå i tonerna av den svenska flaggan. På samma sätt bör du utforma CV:t. Ditt CV är ju ditt produktblad där du säljer den mest fenomenala produkten på marknaden – dig själv.
Det finns en gammal regel som säger att när du ska gå på en intervju så bör du ha något i din klädsel som reflekterar färgerna i företags logotyp. Ett enkelt exempel är att bära en gul snusnäsduk i kavajfickan på en intervju hos IKEA. Personen på andra sidan kommer, förmodligen totalt omedveten om det själv, att känna en större samhörighet med dig och en känsla av att du “hör hemma” där. Samma sak gäller med CV:t. Skicka ett CV till IKEA med lite gult och lite blått, använd ett enkelt typsnitt och ha gärna en bild på dig själv i blå pikéskjorta. Det kommer göra skillnad, var så säker.
Varför välja den här strategin?
- Den här strategin fungerar när du söker jobb i företag med starka och tydliga varumärken. Genom att använda den här strategin så säger du, genom designen av ditt CV, att du hör hemma i företaget och att du identifierar dig med dess kultur. Du visar också att du hör hemma i branschen samt att du kan koderna och språket.
Låt ditt personliga varumärke komma fram i designen av ditt CV
Du kanske tänker att du inte har något varumärke? Tänk igen! Alla har ett personligt varumärke, men det är inte alla som jobbar aktivt med att utforma det till vad man vill att det ska vara. Att bygga sitt personliga varumärke är både kul och gynnsamt för jobbsökandet. Har du inte jobbat med ditt varumärke tidigare så är det hög tid nu. På vår blogg kan du också läsa mer specifikt om hur du kan utforma ditt CV för att stärka ditt personliga varumärke.
Ditt personliga varumärke består av mycket mer än bara färger och design. Det handlar framförallt om vad du säger och i vilka kanaler du syns. Kanske har du inte ens valt några specifika färger för ditt “brand”? Då är ju CV:t ett utmärkt tillfälle för detta. Försök att låta den bild du bygger komma fram i designen av ditt CV. Om du jobbar på att bli experter inom juridik, välj en formell design och klassiska färger. Låt sedan dessa färger synas i alla dina dokument, dina personliga brev, dina e-postsignaturer, osv.
Varför välja den här strategin?
- Om du vill vara riktigt seriös med din karriär så bör du bygga på ditt personliga varumärke. Då är CV:t centralt för att få till designen av ditt varumärke. Låt CV:t lägga grunden för de färger, typsnitt, bilder och formuleringar som du vill ska associeras med ditt varumärke.
Fler generella design-tips
Du bör självklart använda dig av professionella CV-mallar om du kan. Du kan anpassa dessa precis hur mycket du vill när det gäller färger, typsnitt, radavstånd, med mera. Oavsett vad du väljer så kommer slutresultatet att bli professionellt.
Tänk också på att inte fylla ditt CV med för mycket information. Flera rekryteringskonsulter vittnar om att det här är ett misstag som många gör. Man fyller helt enkelt CV:t med alldeles för detaljerad information. Det ska vara mycket luft i CV:t så att det blir lättöverskådligt och enkelt att läsa. Det finns många bättre tillfällen att gå på djupet och berätta om sina kunskaper och erfarenheter. Exempelvis på intervjun.
Summering
VI har gått igenom tre generella strategier för att designa sitt CV. Välj den utgångspunkt som passar eller intresserar dig och sätt sedan igång med designen. Använd helst en professionell CV-mall för att få ett så bra resultat som möjligt. Det viktiga är att du är medveten om vilka signaler designen på ditt CV sänder, att det faktiskt spelar roll hur ditt CV ser ut rent visuellt samt att det är du som har kontrollen och styr över detta. Stort lycka till med utformandet av ditt CV!