Så ger du ditt CV en unik identitet - CV-mallen
Hem > Blogg > Skriva cv > Så ger du ditt CV en unik identitet
Publicerad: 2020/10/27 | Uppdaterad: 2020/10/13

Så ger du ditt CV en unik identitet

Ett modernt CV ska inte bara vara en kronologisk lista över de jobb du haft de senaste åren. Det ska vara ett levande, spännande och innehållsrikt dokument som gör läsaren nyfiken och intresserad. CV:t ska ge läsaren möjligheten att direkt sätta dina prestationer och dina erfarenheter i relation till den tjänst du söker. För att uppnå det här så behöver du ha ett konkret innehåll i ditt CV. Innehållet ska vara mätbart, vilket innebär att det behöver finnas vissa kvantitativa inslag. Vi ska hjälpa dig att uppnå detta med några enkla tips i den här artikeln. Kortfattat handlar det om att konkretisera ditt CV, för att ge det en tydlig identitet. 

En rekryterare som sitter med ditt CV i sin hand och läser en formulering i stil med “jag hade eget budgetansvar inom området programvara”, blir förmodligen inte särskilt exalterad. Det beror på att det inte går att bilda sig en uppfattning om vad ett sådant ansvar faktiskt innebär. Hur stor är budgeten? Hur stor är den i förhållande till företagets totala budget? Om du lyckas svara på dessa frågor i ditt CV så kommer du garanterat att sticka ut från dina konkurrenter. Då kan helt plötsligt rekryteraren se hur dina erfarenheter kan värderas i relation till de arbetsuppgifter som den aktuella rollen innebär.

Inledningen är extra viktig

Du har säkert hört det förut. Du har bara några få sekunder på dig att fånga någons intresse innan den som lyssnar eller läser tappar fokus. Det här stämmer extra väl in på CV:n. Rekryterare, chefer och HR-personal läser stora mängder CV:n och är av förståeliga skäl aningen trötta på att se samma typ av CV dag efter dag. Därför är det extra viktigt att sticka ut redan från början – i inledningen. Du måste fånga läsaren intresse direkt och se till så att hen fortsätter läsa.

För att skapa en unik och spännande inledning av ditt CV så bör du ha följande ingredienser.

Rätt fokus

Inled inte med att skriva vad du heter och vart du bor. Det ska framgå i sidhuvudet på ditt CV. Inledningen bör istället få rakt på sak. Beskriv dina styrkor och vad du kan tillföra företaget. Om du ser dig själv som produktiv – skriv det. 

Exempel: “Produktiv Content Manager som bidrar med struktur, arbetsglädje och en gnutta humor.” 

I det här exemplet blir det tydligt att du arbetar med energi, glädje och tempo. Dessutom är du inte någon som låser in dig och arbetar isolerad. Du har humor och glimten i ögat. Det blir genast tydligt för den som läser att du ser ett värde i dig själv och att du kan bli en tillgång för företaget.

Mod att ta ut svängarna

Det finns vissa formuleringar som bör undvikas i inledningen av ett CV. Främst av den anledningen att de är uttjatade. Ett bra exempel på detta är “Positiv person som jobbar…”. Den som läser CV:t har sett formuleringen 100 gånger förut och blir varken imponerad eller uppspelt. 

Försök att formulera om sådant som låter för slentrianmässigt. Använd synonymer för att se om du inte kan få fram ett mer unikt ord, någonting som får texten att sticka ut.

Förmåga att visa ditt värde

Inledningen av ditt CV – och resterande delen av ditt CV – ska sträva efter att demonstrera ditt värde. Men det räcker inte att du berättar om hur bra du är. Du behöver kunna ge konkreta exempel. Redan i inledningen kan du bli specifik.

Här är ett exempel på en konkret formulering där du visar ditt värde: “Erfarenhet av team-leading av arbetsgrupper med 10-15 säljare”

När du sedan kommer till avsnittet med arbetslivserfarenheter så kan du utveckla de här bitarna ytterligare.

En egen stil

Låt din egen personlighet träda fram redan i inledningen. Om du har glimten i ögat – visa det. Du kan också jobba med designen av ditt CV och se till att du får fram ditt budskap ännu tydligare. Färger, typsnitt och radavstånd är alla saker som påverkar intrycket av ditt CV. Välj en mall som representerar dig.

Ha i åtanke att rekryterare ser många CV:n varje dag. Vad kan du göra för att krydda deras tillvaro lite extra? Om du kan göra så att läsaren av ditt CV vaknar till liv och bli intresserad, så har du gjort någonting som majoriteten av dina konkurrenter misslyckas med. Det här är extra viktigt när du söker tjänster som har många sökanden.

Omdöme

Matcha inledningen till företaget du söker jobb på. Det är stor skillnad att söka jobb på ett litet företag med 10 anställda, där det finns en stor dos av internhumor och där ägarna av bolaget är involverade i den dagliga verksamheten. Jämfört med om du söker jobb på PEAB:s huvudkontor. Här behöver du visa prov på omdöme och anpassa tonen i din inledning till det företag du söker dig till. 

Företag och rekryterare letar efter rätt kompetens, men också rätt person. Dom vill ha en person som dom tror passar in i deras företagskultur. Det startar redan med CV:t. Redan här har du chansen att visa vem du är och att du är rätt person för deras företag. 

Kvantitativ och innehållsrik resumé

Nu har vi kommit till den andra delen av ditt CV – den delen där du listar din arbetslivserfarenhet. Här finns det gott om utrymme att utveckla beskrivningarna av dina erfarenheter och hjälpa den som läser på traven att förstå dina prestationer och sätta dessa i relation till den tjänst du söker och övriga kandidaters prestationer. 

När du listar dina jobb så finns det tre parametrar som du bör inkludera varje gång, om möjligt. Alla dessa parametrar handlar om mätbarhet, det vill säga möjligheten att snabbt sätta dina erfarenheter i ett sammanhang och på så sätt värdera betydelsen av dessa. 

Du bör alltid ha ett stycke under varje tidigare arbete där du beskriver företaget du arbetat på. Ge en kort introduktion till den som läser. Hur stort är företaget? Vilken bransch verkar det inom? Hur hög är omsättningen och hur många anställda är dom? Det här hjälper den som läser ditt CV att förstå din position i förhållande till företaget. 

Det är stor skillnad på att ha varit försäljningschef på ett företag med 10 anställda och en omsättning på 10 miljoner, än att vara det för Volvo Personvagnar med tusentals anställda. 

En rekrytering som syftar till att anställa en säljare kommer så klart få in ansökningar där 99% av de sökande haft budgetansvar. Det är en grundläggande del i en roll som säljare. Om du då skriver att du haft budgetansvar i ditt CV, så kommer det inte att sticka ut nämnvärt. Om du däremot kan beskriva magnituden av ditt budgetansvar, då blir det en annan femma.

Storlek

Om vi åter tar exemplet med budgetansvar. Hur stor var din budget? Om du skriver att du “ansvarade för en årlig budget på 300.000 SEK” så är det mycket lättare för den som läser ditt CV att faktiskt sätta det i relation till företagets egna budgetar. En säljare hos dom kanske ansvarar för en liknande budget. Då kan rekryteraren enkelt checka av den punkten. 

Bredd

Jobbar du med analyser av olika slag. Då är det också viktigt att vara specifik och ge så mycket information som möjligt. Du kan exempelvis skriva att du “analyserade data för 50.000 kunder inom segmentet mobiltelefoni, 7 år bakåt i tiden”. Då adderar du en dimension till i din beskrivning, i det här fallet tid.

Andel

Den tredje och kanske viktigaste faktorn är hur stor andel dessa faktorer är i den totala verksamheten. Låt oss ta ett exempel. Om du ansvarar över 1000 inkommande samtal till kundtjänst varje dag och företaget har 1200 samtal per dag totalt, så säger det att du har ett mycket stort ansvar i företaget. Om du ansvarar för 1000 inkommande samtal per dag i ett företag som har 150.000 samtal per dag, så blir bilden en helt annan. Sätt därför ditt ansvar och dina prestationer i relation till företagets totala verksamhet. Då gör du det enklare för den som läser ditt CV att förstå hur stort ansvar du faktiskt haft, eller hur tungt din prestation väger, etc. 

Summering

CV:n har gått från att ha varit formella dokument, där arbetstagare snyggt och prydligt listat sina arbetslivserfarenheter i kronologisk ordning, till att vara unika marknadsföringsdokument, med syfte att pitcha en kandidat för ett nytt jobb.

För att CV:t idag ska fylla någon som helst funktion i ett jobbsökarsammanhang, så behöver det sticka ut, vara unikt och vara förståeligt. CV:t behöver ha en egen identitet. 

Inledningen av CV:t är extra viktigt för att fånga läsarens intresse. Här gäller det att välja dina ord väl. 

I avsnittet med arbetslivserfarenhet är det viktigt att du ger läsaren möjlighet att ta del av dina prestationer genom att presentera dessa konkret men någon sorts mätbarhet. Det kan handla om att du talar om hur mycket du sålt för per år. Hur stor omsättning dina konton hade. Hur många kunder du hade, osv. Då kommer rekryterare och chefer att kunna ta till sig ditt CV på ett bättre sätt och sätta dina prestationer och erfarenheter i relation till sin egen verklighet.

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Så blir du proffs på kommunikation

Damma av ditt gamla CV med dessa snabba knep