Personligt brev - Bota skrivkrampen med detta enkla tips - CV-mallen
Hem > Blogg > Skriva personligt brev > Personligt brev – Bota skrivkrampen med detta enkla tips
Publicerad: 2020/08/03 | Uppdaterad: 2020/07/20

Personligt brev – Bota skrivkrampen med detta enkla tips

Alla har vi någon gång suttit där, med fingrarna vilandes på tangenterna, undrandes över vad vi ska skriva i det där personliga brevet. Alla formuleringar som kommer upp låter klyschiga och opersonliga. Då är det lätt hänt att man tar den lätta vägen och skriver det där tråkiga och slentrianmässiga brevet, bara för att få det hela överstökat. Men det ska vi ändra på! I jakten på drömjobbet gäller det att ta till vara på alla till buds stående chanser att göra intryck och sticka ut från mängden. Det personliga brevet är ett ypperligt tillfälle att göra just det. Vi ska nu gå igenom en enkel metod som botar skrivkrampen och får orden att flöda.

Många gör misstaget och låter det personliga brevet handla helt och hållet om en själv, där man utifrån personliga preferenser bestämmer vad som är viktigt att lyfta fram och vad som är mindre viktigt. Man glömmer dock ett viktigt detalj, nämligen läsarens perspektiv. En arbetsgivare som ska tillsätta en ny tjänst letar så klart efter en viss profil. I jobbannonsen för den aktuella tjänsten finns det en mängd information, gällande vad arbetsgivaren letar efter hos en kandidat. Det är den här informationen som du ska ha som utgångspunkt när du skriver ditt personliga brev.

Vi ska nu gå igenom hur du kan analysera en jobbannons och sedan bygga ditt personliga brev på de fakta du fått fram. Häng med!

Här kan du läsa mer om hur du skriver vinnande personliga brev.

Lyssna in tonen i jobbannonsens titel

Bara genom att analysera titeln på själva jobbannonsen så får du mycket information. En titel kan exempelvis vara informell:

“Är du vår nästa lagspelare? Vi söker duktiga säljare till vårt team i Göteborg!”

Den här titeln säger dig att företaget letar efter sociala och utåtriktade personer. Man får känslan av att dom har en stark teamkänsla och nu vill utöka med en person som verkligen passar in i gruppen. 

Ta fasta på detta när du inleder ditt personliga brev. Försök att anamma samma ton och var inte för formell. Skriv från hjärtat. Inled med någonting i stil med att du är “lagspelaren som alltid kämpar för lagets bästa”, eller något som känns naturligt för dig. Våga ta ut svängarna. 

Hur beskriver företaget sig själva i jobbannonsen?

De flesta jobbannonser innehåller ett avsnitt som handlar om företaget. Också där säger tonläget en hel del om hur du bör utforma ditt personliga brev. Företaget kan exempelvis beskriva sig som att “Vi är ett växande bolag med starka investerare i ryggen. 2019 ökade vi vår omsättning med 35%. Vi ingår i x-koncernen och totalt är vi över 12 000 anställda.”

Här ser vi ett exempel på ett större företag som letar efter en ny resurs som kan bidra till den fortsatta tillväxtresan. För dig som skriver ett personligt brev gäller det att ta fasta på den formella tonen och det stora fokus som verkar ligga på tillväxt. Du bör lyfta fram sådant som är relevant för det här företaget. Låt säga att du har lätt att anpassa dig till nya situationer. Ett företag som befinner sig på en tillväxtresa genomgår många och stora förändringar under resans gång. Därmed kommer egenskaper som flexibilitet och viljan att hjälpa till där det behövs, att vara mycket välkomna hos det här företaget. 

“Vi söker dig som”

Nästa stycke i jobbannonsen som vi ska analysera är den del där företaget, i punktform, listar vad för typ av profil dom letar efter. Det kan se ut ungefär så här:

Vi söker dig som:

  • Har minst 5 års erfarenhet av försäljning B2B
  • Har vana att hantera komplexa uppgifter
  • Har dokumenterat goda resultat från tidigare bearbetning av stora och medelstora företag
  • Har eftergymnasial utbildning önskvärd men inte ett krav

Här ska du ta punkt för punkt och formulera hur du lever upp till dessa krav. De punkter där du inte uppfyller kraven kan du utelämna. Du bör inte besvara dom rakt upp och ned, utan försök att få det att smälta in i texten. Om vi tar punkten med komplexa uppgifter som exempel. Här kan du beskriva att du som person trivs med att lösa problem och att du är bra på logiskt tänkande. 

Skriv en träffsäker ämnesrad

Oavsett om du skriver ett personligt brev i pappersformat, med tillhörande rubrik, eller om du skriver det som ett e-postmeddelande med tillhörande ämnesrad, så ska du här välja en klockren formulering. 

Här kan du återigen låta tonen i jobbannonsen guida dig i rätt riktning. Om vi tar exemplet i början med den informella titeln, så kan du med fördel ha en rubrik eller en ämnesrad som går åt det hållet:

“Lagspelare som vill ansluta ert team i Göteborg!”

En sådan ämnesrad kommer göra ett större avtryck än om du skriver “Ansökan till tjänsten som säljare i Göteborg”. Det viktiga här är att du återigen lyssnar in arbetsgivaren för att bilda dig en uppfattning om deras företagskultur, osv, för att sedan anpassa din rubrik till densamma. 

Identifiera nyckelord i jobbannonsen

Beroende på vilken typ av jobb du söker så kommer du att kunna identifiera olika nyckelord i jobbannonsen. Om du exempelvis söker ett ganska nischat jobb, såsom “Front end-utvecklare”, så kommer du garanterat kunna hitta nyckelord som “JavaScript” eller “React”. Dessa nyckelord ska du försöka få med i ditt personliga brev för att på så sätt visa på att du behärskar fackspråket i branschen. Det ger din profil lite extra tyngd och stärker intrycket av dig som kunnig och erfaren. 

På många många sajter som listar lediga jobb så finns även nyckelorden med längst ned som klickbara sökord. Syftet med dessa sökord är att sådana som du ska hitta annonsen. Men här hittar vi alltså ytterligare ett syfte med sökorden. Nämligen att du kan nämna dom i ditt personliga brev. 

Låt designen av ditt CV och ditt personliga brev spegla företagets brand identity

Vårt sista tips är ett av allra viktigaste. Designen av ditt CV och ditt personliga brev är avgörande för det första intryck som den som läser dokumenten får. När du skriver ett CV och ett personligt brev riktat mot ett specifikt drömjobb, så kan du också med fördel låta designen spegla företagets image. När vi pratar om image och brand identity, så pratar vi om vilka färger och vilka typsnitt företaget använder. Genom att låna lite från företagets brand identity till ditt egna personliga brev, så kommer du bearbeta arbetsgivarens undermedvetna. Det blir lättare för arbetsgivaren att tänka sig dig som en del av företaget – du har ju redan rätt färger i ditt personliga brev. 

Du vet väl att du enkelt kan skapa ett snygg personligt brev genom att använda våra mallar här på CV-mallen?

Summering

Det finns en uppfattning att den personlighet man har, den har man och den kan man inte ändra på. Dessutom ska ett personligt brev beskriva exakt den person man är och ingenting annat. Det här är en aning fel. För det första, vi människor är formbara. Vill du exempelvis beskriva dig som strukturerad, så behöver du bara sätta igång och läsa några böcker på ämnet. Det är du själv som avgör om du är strukturerad eller inte. För det andra så handlar det personliga brevet i mångt och mycket att lyfta fram de egenskaper som är relevanta för just den tjänst du söker. Du har ingenting att vinna på att beskriva en annan person, som inte matchar med den profil som efterfrågas. 

I den här artikeln har vi använt jobbannonsen som utgångspunkt för att formulera vårt personliga brev. Jobbannonsen innehåller en massa värdefull information om vad arbetsgivaren letar efter hos kandidaterna. Om du snappar upp det viktigaste och skruvar ditt personliga brev en aning i rätt riktning, så kommer du se hur du slår dig fram enklare i konkurrensen. 

  • Börja med att lyssna in tonen i jobbannonsen. Det finns många olika typer av jobbannonser. Dom kan vara formella och informella. Dom kan vara humoristiska och dom kan vara mer åt det torra hållet. Försök att spegla företags ton i ditt personliga brev. 
  • Använd företagsbeskrivningen för att få en inblick i vilken självbild företaget har. För att du ska passa in i organisationen behöver du ha en personlighet som ligger i linje med deras egen självbild. 
  • Analysera punkt för punkt i “Vi söker dig som”-avsnittet. Här ska du identifiera alla kvaliteter som du uppfyller och på ett naturligt sätt lyfta fram dessa i ditt personliga brev.
  • Se till att skriva en riktigt bra ämnesrad eller rubrik till ditt personliga brev. Här har du chansen att göra intryck från start. Matcha tonen med den i rubriken eller titel som finns i jobbannonsen. 
  • Notera vilka nyckelord som används i jobbannonsen och se till att nämna dess ordagrant i ditt personliga brev. På så sätt stärker du bilden av dig som kunnig, påläst och professionell. 
  • Sist men inte minst, se till att ha en bra design på sitt personliga brev. Matcha designen med företagets brand identity, så hjälper du företaget på traven att se dig som en naturlig medlem i deras organisation

Förhoppningsvis har den här artikeln botat skrivkrampen och givit dig konkreta förslag på hur du kan utforma ditt personliga brev för att kamma hem ditt nästa drömjobb!

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

10 enkla knep för att prestera bättre på jobbet

6 saker som välorganiserade personer gör för att maximera sin produktivitet