Bli mer synlig i din bransch och öka chanserna för nya utmaningar - CV-mallen
Hem > Blogg > Söka jobb > Bli mer synlig i din bransch och öka chanserna för nya utmaningar
Published: 2020/05/12 | Updated: 2020/05/12

Bli mer synlig i din bransch och öka chanserna för nya utmaningar

Genom att knyta nya kontakter inom din bransch kan du skapa synergieffekter på många olika plan. Det hjälper dig att stärka din egen position i det företag du arbetar i idag och det öppnar nya dörrar till nya möjligheter, den dagen du känner att du är redo för det. Ur ett “söka-jobb-perspektiv” är det här en strategi med en långsiktig effekt. Den här strategin lämpar sig därför för dig som inte vill söka jobb just nu, utan för dig som trivs bra både med ditt jobb och din bransch. Det kommer dock en dag för de flesta av oss, då vi känner att det är läge att byta jobb, för att utvecklas, höja lönen, ta nästa steg, osv. 

Läs vår artikel om hur du kan höja din lön.

Ingen anställning är 100% säker. Företag går i konkurs och personal blir uppsagd. Det är den bistra verkligheten. I samhället har vi skyddsnät i form av inkomstförsäkringar och a-kassa men även vårt CV kan ses som ett skyddsnät. Vi vet att om vi en dag står utan jobb så kommer vårt CV och våra erfarenheter att vara konkurrensfördelar i jakten att få ett nytt jobb. Men det finns ett skyddsnät till som många gånger glöms bort – kontaktnätet. 

Den dagen du står utan jobb så har du två val. Antingen börjar du aktivt att leta upp platsannonser med lediga jobb som du känner att du kan söka, ELLER så hör du dig för inom ditt eget nätverk för att se om det finns någon som har en öppen möjlighet för dig. Rent logiskt ter det sig så, att ju fler kontakter du har att höra av dig till, desto större chans är det att någon av dessa faktiskt har en ledig tjänst som kan passa dig. 

Många väntar med att byta jobb tills rätt tillfälle dyker upp

Man måste inte ge sig ut och aktivt söka nya jobb med jämna mellanrum, för att få uppleva en omväxlande karriär med bra löneutveckling. Många personer med framgångsrika karriärer, inom många olika bolag och på olika positioner, har aldrig aktivt sökt ett nytt jobb. Möjligheterna har kommit till dom på löpande band. Vissa gånger har dom sagt nej, men vissa gånger har dom valt att gå vidare för att ta nästa steg i karriären. Vad dessa människor har gemensamt är att dom är bra på att knyta kontakter med rätt personer inom sin bransch. Nyckelpersoner som kan vara länken mellan dom själva och nästa utmaning.

5 tips på hur du tar plats och syns i din bransch

Vi ska nu titta på 5 konkreta saker du kan göra för att skapa fler kontakter inom din bransch och bli en mer central figur i sammanhangen. Genom att följa dessa enkla tips kommer du själv att uppleva hur fler får upp ögonen för vem du är och vilken kompetens du besitter. Några av dessa personer kommer förr eller senare att kunna koppla ihop dig med nya jobbmöjligheter. 

Tips 1: Gå på mässor

Vi går ut stenhårt och börjar med ett av de absolut bästa tipsen. På mässor samlas branschfolk, det vill säga kunder och branschkollegor, på ett och samma ställe för att knyta nya kontakter, presentera produkter och göra affärer. Går du inte på mässor idag så bör du se till att börja med det omgående. Oavsett vilken roll du har i ett företag så finns det positiva aspekter med att gå på mässor. Du behöver bara hitta just din anledning. Sälj in idén till chefen, packa väskan och ge dig av. 

Prata med rätt personer

När du väl är på mässan så ska du prata med mer folk än nödvändigt. Alltså, istället för att som kund bara prata med leverantörer, eller som leverantör bara prata med kunder, så ska du prata kund till kund eller leverantör till leverantör. Din målsättning är att knyta nya kontakter med personer i samma roll som du. Ställ frågor och visa dig intresserad. Fråga hur det går för deras verksamhet och passa på att briljera så mycket du kan med din egen branschkunskap. Syftet här är att stärka intrycket av dig som en kunnig person som kan mycket om branschen. 

Tips 2: Nätverka

Vi går vidare till tips nummer 2, som även det utspelar sig IRL och inte som våra resterande tips – på nätet. Nätverkande är något som ofta sker mellan branschkollegor. Många av de affärsnätverk som finns är kopplade till specifika branscher, men det finns också de som är bredare och där du kan träffa personer inom liknande roller som du, fast inom helt olika branscher. 

Oavsett hur dina aktuella nätverk är uppbyggda så ska du definitivt bli en aktiv medlem och gå på så många träffar du kan. Orsakerna är många fler än att bara stärka dina chanser till ett nytt jobb i framtiden. Du kommer öka dina chanser att göra fler affärer om du jobbar med försäljning, eller så kommer du att bli inspirerad och få fler idér för hur du kan bli en bättre ekonomichef – om du är ekonom. 

Håll dina konkurrenter nära

När du nätverkar så träffar du personer som du annars förmodligen inte hade träffat. Det fungera ungefär som på samma sätt som på mässorna. Här gäller det att du minglar med rätt personer. Passa på att prata med din närmsta konkurrent. Många är rädda för att det ska bli en kylig konversation, men ofta blir det ett givande samtal med mycket utbyte. Du kommer att gå därifrån med nya infallsvinklar på dina egna dagliga utmaningar, samt med en ny bekantskap som kan visa sig vara mycket värdefull i framtiden.

Tips 3: Lägg till branschkollegor på LinkedIn och visa vem du är

Vårt tredje tips är mycket enkelt och konkret. Alla de personer du träffar på mässan och på nätverksträffen ska du lägga till som kontakt på LinkedIn. Se till att  skriva ett personligt meddelande i samband med att du lägger till personen på LinkedIn. Hänvisa till ert tidigare möte. Försök sedan att föra en aktiv LinkedIn-vänskap med din nya kontakt. Kommentera och gilla personens inlägg och dela de inlägg du tror kan vara relevanta för andra. 

På LinkedIn kan du också med fördel posta relevanta inlägg som du själv skriver. Kommer du på något som du vet och som du tror skulle kunna vara till användning även för dina branschkollegor? Skriv det i så fall som ett inlägg. Om din magkänsla visar sig vara rätt så kommer dina branschkollegor att dela ditt inlägg. Då sprider du ditt namn långt bortom din egna lilla sfär av kontakter. 

Tips 4: Försök att synas i artiklar och pressmeddelanden

Det här tipset handlar om att sprida ditt namn inom din bransch och att göra det tillsammans med ett budskap om att du besitter mycket kompetens. Har du tänkt på att det i ett pressmeddelande ofta finns utlåtande från någon inom företaget? Man brukar nämligen citera nyckelpersoner i pressmeddelandet, för att göra det enklare för tidningar, som plockar upp pressreleasen, att få med en liten intervju i sin artikel .

Försök att få med dig själv i nästa pressmeddelande. Det hjälper dig i att stärka bilden av dig på nätet som kompetent och viktig. Dessutom kommer ditt namn att dyka upp sökningar på nätet i en helt annan utsträckning än tidigare. 

Sist men inte minst, när du syns i pressmeddelanden så är chansen mycket stor att dina branschkollegor ska se dig och notera dig. Har du dessutom redan lärt känna personerna via mässor och nätverkande, så kommer dessa personer garanterat att notera pressmeddelandet. 

Tips 5: Delta i debatten

Vårt sista tips handlar om exponering. Exponering av dig. Du måste synas och höras. Du bestämmer hur du ska gå tillväga och vilken position du vill ta. Men det gäller att inte vara rädd för att torgföra din åsikt. Ofta är det i debatter som vi verkligen noterar människor. Återigen, har du gått på mässor och knutit nya kontakter via affärsnätverk och lagt till dessa på LinkedIn – ja, då ökar du dina chanser att bli noterad när du väl ger dig i en debatt som rör din bransch. 

Beroende på vilken bransch du arbetar i så finns det olika plattformar för dig att debattera på. Många debatter rasar dagligen på Twitter. På LinkedIn finns det också debatter, men då oftast i kommentarsfältet under ett inlägg som blivit viralt. 

Ta steget och starta debatten själv

Testa att starta en debatt själv på LinkedIn eller Twitter, genom att skriva ett inlägg och öppna upp för en diskussion. Utgå från dina kunskaper. Kanske känner du till en het potatis i din bransch? 

Summering

När du gör dig själv mer synlig för din bransch så stärker du ditt eget nätverk. Ditt nätverk kan vara avgörande för vilka framtida dörrar som ska komma att öppnas för dig. Även om du idag trivs bra med ditt jobb, så kommer det att komma en dag då du vill gå vidare. Vi har gått igenom 5 tips på hur du tar mer plats och blir mer synlig i din bransch. 

  • Gå på mässor och knyt kontakter med branschkollegor, inte bara kunder. 
  • Bli medlem i affärsnätverk och besök dessa regelbundet.
  • Lägg till så många kontakter som möjligt på LinkedIn. Glöm inte att skriva ett personligt meddelande och hänvisa till när ni möttes.
  • Försök att inkluderas i pressmeddelanden och nyhetsartiklar. Bra om du kan  bli citerad. 
  • Delta i debatter och gör din röst hörd. Använd olika plattformar så som Twitter och LinkedIn.
Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Stärk din karriär genom att bli mer strukturerad på jobbet

Layout på CV:t – Därför är det viktigt