Bygg ditt personliga varumärke med LinkedIn - CV-mallen

Bygg ditt personliga varumärke med LinkedIn

Det sociala nätverket LinkedIn erbjuder en mycket effektiv möjlighet för dig som är karriärsinriktad att forma, utveckla och stärka ditt personliga varumärke. Precis som vid marknadsföring av vilken annan produkt […]

Jonatan Rajala
Jonatan Rajala
Rekryteringsexpert
Bygg ditt personliga varumärke med LinkedIn

Det sociala nätverket LinkedIn erbjuder en mycket effektiv möjlighet för dig som är karriärsinriktad att forma, utveckla och stärka ditt personliga varumärke. Precis som vid marknadsföring av vilken annan produkt som helst så finns det vissa enkla saker man kan göra som får en omedelbar effekt, medan andra saker är mer långdragna insatser med resultat längre fram. Vi ska gå igenom några av de viktigaste sakerna som du bör jobba med när du använder LinkedIn och vill att ditt personliga varumärke ska synas och hjälpa dig i jakten på ditt nästa drömjobb. 

Vi har tidigare tagit upp vikten av att nätverka för att stärka sin karriär. När det gäller att stärka sitt personliga varumärke så använder vi just nätverkande för att nå ut med vårt budskap. Men du behöver inte nödvändigtvis ha jättemånga kontakter på LinkedIn för att uppnå bra resultat. LinkedIn fungerar precis som alla andra sociala nätverk, där det du skriver kan få spridning utanför ditt eget nätverk. Genom att vara aktiv och kommentera på inlägg, bidra med eget innehåll, osv, kommer du synas på ett sätt som garanterat kommer ge dig nya möjligheter. Sedan kan du under arbetets gång lägga till fler kontakter som du känner, arbetat med eller tror dig kunna ha nytta utav i framtiden. 

Be om rekommendationer

När vi pratar om personal branding så visar vi ofta kopplingen till olika produkters varumärken. Detta är för att på ett pedagogiskt sätt visa på likheter mellan teknikerna och på så sätt hjälpa oss i vår strategi. När vi handlar produkter så vill vi köpa produkter som vi kan lita på. Vi vill känna förtroende. Därför tittar vi ofta på omdömen och recensioner av olika produkter. Ska du marknadsföra en produkt så är det således viktigt att se till att det skrivs och lämnas omdömen om din produkt. Det samma gäller ditt personliga varumärke. Och som av en händelse så råkar just LinkedIn vara optimalt för just detta ändamål. LinkedIn har en funktion där användare kan lämna rekommendationer och där användare kan publicera sina rekommendationer på sin profil. Det finns även ett färdigt meddelande på LinkedIn som du kan skicka ut till alla dina kontakter med en förfrågan att lämna rekommendationer om dig. 

Rekommendationer från olika perspektiv

Försök att få rekommendationer från personer med olika arbetsrelationer till dig. Försök att få rekommendationer från:

  1. En chef som kan intyga hur du är som anställd
  2. En medarbetare som kan berätta hur du är som kollega
  3. En kund som kan beskriva hur du skapat ett mervärde eller liknande
  4. En anställd under dig som kan säga något om hur du är som chef

Få med så många perspektiv som möjligt. LinkedIn kommer, i rubrikerna, att beskriva vad du och den som lämnat rekommendationerna har för koppling till varandra. Rekommendationer är ett utmärkt sätt att stärka ditt varumärke och låta andra beskriva dig. På så sätt kan man också få fram lite mer skrytsam information som skulle kunna uppfattas som pretentiöst om man sa det om sig själv. 

Be om specifika detaljer för dina rekommendationer

De rekommendationer du får kan revideras och uppdateras av den som lämnat dom. Så om du vill att personen i fråga fokuserar på specifika detaljer eller lyfter fram en viss egenskap, så be då den personen att, om möjligt, göra en revidering. Du kan också i samband med att du ber om rekommendationen vara mer specifik och berätta vad du är ute efter att få fram. Det är socialt accepterat på LinkedIn att göra så. Det värsta som kan hända är att du inte får någon rekommendation och du styr alltid över vad som ska visas och inte visas på din profil. 

Glöm inte att ge tillbaka till den som gav dig en rekommendation. Skriv några väl valda rader och intyga några kompetenser. Det är så nätverkande fungerar om man vill vara långsiktig och seriös. 

Professionella bilder

LinkedIn är ett socialt nätverk för arbetsmarknaden. Det är inte att jämföra med Facebook eller Instagram. På andra sociala plattformar är det helt okej att ha en presentationsbild där du sitter på stranden med en piña colada i handen, men inte på LinkedIn. Ett bra riktmärke gällande bilder på LinkedIn är att tänka på hur bilder ser ut på företags egna hemsidor där personal presenteras. Dina egna bilder bör hålla samma nivå. Men gärna bättre så klart. Du behöver inte gå till någon studio om du inte har några bra bilder. Klä upp dig, ställ dig mot en vit bakgrund och be en vän ta en bild på dig i bra ljus. Det räcker gott och väl. 

Använd bilder när du postar nya inlägg

Profilbilden är viktig. Men det finns många fler möjligheter att använda bilder i ditt dagliga arbete med LinkedIn. Så se till att ha några bra bilder på lager. Du kan ta bilder där du pratar i telefon, där du läser något, där du står med en kaffekopp i handen, osv. När du skriver inlägg på LinkedIn och delar med dig av dina kunskaper så syns ditt inlägg bättre och du blir mer top of mind för dina läsare om du dessutom lägger till en bild. 

Bidra med innehåll på LinkedIn

Nu har vi kommit till ett mycket viktigt verktyg i ditt arbete med att stärka ditt personliga varumärke med LinkedIn – att skapa innehåll. När du skapar innehåll på LinkedIn så syns du utanför ditt eget nätverk. När någon annan klickar “gilla” på ditt inlägg så ser den personens nätverk ditt inlägg, osv. Det är alltså mycket enkelt att uppnå viral spridning av sina inlägg på LinkedIn. Det här är en av de stora fördelarna med LinkedIn. 

Rikta dina inlägg mot olika målgrupper

I ditt arbete med LinkedIn bör du tänka på vem du riktar dina inlägg mot. Du vill ju framstå som en expert inom ditt område. Du vill dessutom sprida kunskap om din marknad till aktörer på andra marknader. Du vill kanske ge andra personer en annan infallsvinkel på ett problem som bör finnas i flera branscher. Genom att vara tydlig i din strategi kan du på ett genomtänkt sätt rikta dina inlägg mot rätt målgrupp och på så sätt göra ditt innehåll så relevant för läsaren som möjligt. När du använder den här strategin så försäkrar du dig också om att dina inlägg uppmärksammas av så många som möjligt av dina kontakter. 

Stärk bilden av dig som frontfigur på din marknad

När det gäller varumärkesbyggande och då framförallt för ditt personliga varumärke så handlar det i grund och botten om hur du uppfattas av andra. Du sitter garanterat på vissa kunskaper som kan intressera andra i din bransch eller andra i ditt nätverk. Skriva korta och enkla inlägg, länka till någon artikel och ta med en bild på dig själv. Du kan också med fördel skriva längre inlägg på en egen blogg och länka till dessa på din LinkedIn-profil. 

Brand value – se till att förtydliga ditt värde

Många varumärken har en slogan. Nike till exempel, “just do it”. Det personliga varumärket bör också ha en slogan, men den ska utformas på ett något annorlunda sätt. Försök att beskriva det värde du tillför dina kunder eller din marknad. Försök att beskriva detta med en mening. Här är några exempel:

  • “Ökar mina kunders försäljning genom att optimera deras hemsidor”
  • “Levererar marknadsledande ekonomisystem till kunder som bara nöjer sig med det bästa”
  • “Närvarande personlig assistent som drivs av kontakten med mina klienter”

På din LinkedIn-profil finns det något som kallas för rubrik. Här skriver många “Säljare på Volvo”, eller liknande beskrivningar. Det här är information som redan finns på din profil. En sådan rubrik blir alltså ganska intetsägande. Se därför till att ta tillfället i akt och skriv en rubrik som lyfter fram ditt värdeerbjudande.

Summering

  • Vi har tidigare introducerat ämnet personligt varumärke här på CV-mallen och lyft fram vilka fördelar du kan uppnå genom att arbeta med bilden av dig och hur andra uppfattar dig. LinkedIn är ett utmärkt verktyg för att ta kontroll över den bilden och se till att den formas så som du själv vill att den ska vara. 
  • Se till att arbeta aktivt och målinriktat med rekommendationer från andra användare på LinkedIn. Det här är ett av de viktigaste verktygen på LinkedIn och något som ger konkreta resultat snabbt utan en större ansträngning från din sida. 
  • Jobba med bilder och se till att få fram lite bilder på dig själv med jämna mellanrum. Men kom ihåg att dom ska vara professionella och hålla en viss nivå. 
  • Se till att bidra med innehåll på LinkedIn. Det är så du syns och det är så du ger dig själv möjligheten att sprida ditt varumärke bortanför ditt eget nätverk. 
  • Och slutligen, glöm inte att ha en riktigt bra rubrik på din LinkedIn-profil. Se det lite som en slogan. En mening som beskriver dig, det du gör och det värde du skapar i en enda mening. 
Innehållsförteckning
    Fler artiklar om: Söka jobb

    Prova vår professionella CV-byggare

    Fler artiklar som denna
    Anders använde sin hobby och fick jobb
    Anders använde sin hobby och fick jobb

    Vi får ofta frågor från våra medlemmar om att hjälpa till med innehållet i deras CV för att de ska få fler intervjuer. Tyvärr finns det inget magiskt svar på […]

    Extrajobb – För dig som är ungdom
    Extrajobb – För dig som är ungdom

    Det finns många anledningar till varför du ska skaffa dig ett extrajobb. Den vanligaste anledningen är för att få lite extra pengar medan du pluggar eller bara för att dryga […]

    Jobb efter gymnasiet
    Jobb efter gymnasiet

    Det kan vara ganska svårt att försöka navigera sig i jobbsökandet efter studenten. Hur hittar man egentligen jobb efter gymnasiet? Du kanske känner att bristen på tidigare arbetslivserfarenhet kommer göra […]