Bygg ditt personliga varumärke och öka dina chanser att få drömjobbet - CV-mallen
Hem > Blogg > Söka jobb > Bygg ditt personliga varumärke och öka dina chanser att få drömjobbet
Publicerad: 2020/04/06 | Uppdaterad: 2020/04/06

Bygg ditt personliga varumärke och öka dina chanser att få drömjobbet

Alla har ett personligt varumärke – så även du. Ett personligt varumärke är ingenting du behöver “komma på” eller konstruera från grunden. Du är redan ditt eget varumärke och genom att arbeta utifrån hypotesen att det personliga varumärket kan stärkas, precis som att det kan stärkas för en produkt, så kan vi alltså sälja mer av oss själva. Rent konkret så innebär det i vårt fall att vi är en mer attraktiv produkt på vår marknad – arbetsmarknaden.

Digitalisering har i grunden förändrat alla branscher och marknader – så även arbetsmarknaden. Processerna för hur produkter och tjänster inhandlas ser annorlunda ut idag än för bara 10 år sedan. Det finns en tydlig trend som pekar på att inköpare, konsumenter – ja, även rekryterare – i allt större utsträckning letar på egen hand efter det dom söker, innan dom kontaktar återförsäljaren, kunden eller kandidaten. Tittar vi på arbetsmarknaden så ser vi hur rekryterare i allt större utsträckning använder all den information som finns tillgänglig på nätet, dels för att identifiera potentiella kandidater för en ledig position, men också för att skapa sig en egen bild av vem kandidaten är. Genom att själv ta kontrollen över dessa element så kan du med några enkla medel se till att bilden av dig är korrekt och fördelaktig. Det är vad vi kallar för personal branding eller personligt varumärkesbyggande

Skaffa en LinkedIn-profil om du inte redan har det

Förmodligen har du redan idag profiler på några sociala medier-plattformar, så som Instagram, Facebook och LinkedIn. LinkedIn är så klart en av de absolut viktigaste plattformarna att arbeta med när det handlar om att konkurrera på arbetsmarknaden. Har du inte någon profil där så är det alltså hög tid att skaffa det! Här följer några enkla tips på hur du kan stärka din profil och förtydliga ditt personliga varumärke på LinkedIn.

  1. Skapa en tagline för din profil. Den syns i direkt anslutning till ditt namn och kan användas på många olika sätt. Fokusera på vilka värden du skapar för dina kunder idag, etc. Exempelvis “Account manager som hjälper mina kunder att sälja fler bilar”
  2. Lägg till fler kontakter. Var inte rädd för att lägga till nya kontakter: LinkedIn bygger på nätverkande och det gäller att ha ett stort nätverk. 
  3. Be en kollega, kund eller chef att ge dig en skriftlig rekommendation. LinkedIn har stöd för detta och rekommendationerna kan läggas upp på din egen profil. Det här är ett utmärkt sätt att stärka ditt varumärke.
  4. Skriv inlägg! Se till att skapa innehåll på din LinkedIn-sida, antingen direkt på plattformen eller genom att länka till din blogg eller liknande. Det visar att du är engagerad i ditt ämne och adderar till bilden av dig som kunnig och insatt.

Skapa en hemsida om du inte redan har det

En egen hemsida är ett kraftfullt verktyg för att stärka det personliga varumärket. Det är dessutom enkelt och tar inte mycket tid i anspråk. På din hemsida kan du presentera dig själv, ha en blogg, arbeta med brand identity, alltså färger och design som du tycker korresponderar med din person, etc. Material som du publicerar på din hemsida kan du enkelt dela via sociala medier, så som LinkedIn – och på så sätt få en bra helhet för ditt personliga varumärke. Vill du verkligen satsa på det här med hemsida så kan du med fördel registrera ett eget domän, exempelvis dittnamn.se. Har du ett väldigt vanligt namn så behöver du förmodligen addera någonting ytterligare. Men det genom att använda ditt eget namn så skapar du en tydlighet, man vet helt enkelt att det här är din personliga hemsida och ingenting annat. 

Använd ett digitalt CV när du söker jobb

Då ditt personliga varumärke bygger på en stark digital närvaro med både LinkedIN och en egen hemsida så är det ingen dum ide att även använda dig av ett digitalt CV när du söker jobb. Ett digitalt CV är en digital version av ditt CV som finns på en egen hemsida. Du skickar länken till din CV hemsida till arbetsgivaren som klickar på länken och öppnar ditt CV direkt i webbläsaren på sin telefon, läsplatta eller dator.
Det digitalt CV:t ser ut som ett vanligt pappers CV men finns på en egen hemsida. Det är viktigt att ditt digitala CV har ett professionellt utseende därför kan vi rekommendera att du använder dig av en tjänst som tillhandahåller digitala CV:n med snygga CV-mallar.

Fler saker du kan göra för att stärka ditt varumärke

Det finns mycket mer du kan göra för att stärka ditt varumärke. Tänk på hur du klär dig, se till att vara påläst inom ditt område, delta i diskussioner online och även IRL (i riktiga livet), bli vad vi kallar för en “micro-influencer”, dvs skapa viral spridning av elektroniskt material inom din nisch, med mera. 

Summering

Ditt personliga varumärke är alltså hur du uppfattas av andra. Genom att på ett medvetet sätt arbeta med att stärka sådant som du tycker är positivt och gynnsamt för dig och samtidigt tona ned sådan som är mindre bra, så bygger du ditt personliga varumärke. Detta kommer garanterat att ge dig fördelar på arbetsmarknaden, var så säker!

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Så blir du proffs på kommunikation

Damma av ditt gamla CV med dessa snabba knep