Ett sätt att sticka ut mer i mängden efter att du sökt en tjänst är att följa upp din ansökan, helst via ett telefonsamtal. Detta innebär att du kontaktar arbetsgivaren, presenterar dig själv, visar intresse för tjänsten och ställer frågor. Det kan verka läskigt, och av den anledningen hoppar många arbetssökande över detta moment, men en uppföljning kan även ge bra resultat.
Det gäller bara att du är förberedd. Läs på om arbetsgivaren och tjänsten du sökt innan du följer upp din ansökan, fundera på vad du ska säga och anteckna konkreta frågor att ställa. Kom ihåg att tänka ut ett syfte med uppföljningen – det är inte lämpligt att följa upp en ansökan bara för sakens skull. Se det istället som en chans att få veta mer om tjänsten och att få svar på dina funderingar.
Detta bör du tänka på under samtalet
Inled kort och koncist
Säg ditt för- och efternamn och att du sökt en tjänst som du nu har några kompletterade frågor om. Mer än så behöver du inte säga i inledningen.
Var positiv, glad och nyfiken
Försök ge ett trevligt intryck hos arbetsgivaren genom att vara nyfiken och engagerad. Titta igenom dina anteckningar medans du pratar för att inte glömma något men var även så spontan som möjligt. Tänk även på att prata långsamt och tydligt istället för att stressa fram orden.
Tänk som en journalist
Föreställ dig att du är en journalist som ska intervjua arbetsgivaren om tjänsten. För att få intressanta svar bör du ställa öppna frågor, det vill säga sådana som inte går att besvara med ja eller nej. Lyssna på vad personen svarar och försök hitta något i svaren som du kan gå in djupare på. Var nyfiken, be personen utveckla svaren och ställ motfrågor.
Ställ relevanta frågor och bädda in dig själv i frågorna
Dina frågor ska vara kopplade till arbetsgivaren och tjänsten du sökt men glöm inte att berätta om din egen bakgrund också. Referera till platsannonsen i dina frågor och avslöja samtidigt lite om dig själv. Vissa specifika frågor kan dock vara bättre att spara till när du blir kallad till intervju.
Fem exempel på frågor att ställa när du följer upp din ansökan
”Har du tid att prata i några minuter eller ringer jag olägligt?”
Berätta inte för mycket innan du har försäkrat dig om att personen har tid att lyssna – annars kan arbetsgivaren tycka att du stör. Om du ringer olägligt så kom överens om en mer passande tid då du kan ringa upp och få arbetsgivarens fulla uppmärksamhet. Många som arbetar med rekrytering sitter ofta i intervjuer så ge inte upp om du inte får något svar första gången du ringer.
”Vilka egenskaper värderar ni högst till denna tjänst?”
En platsannons kan ses som en önskelista från arbetsgivarens sida. Precis som med de flesta önskelistor är det svårt att få allt man önskar sig. Genom att fråga vilka egenskaper som värderas högst kan du enkelt ställa följdfrågor och få reda på mer om tjänsten. Varför söker de till exempel en utåtriktad person och vilka typer av kontakter innebär i så fall tjänsten?
”Vilket resultat förväntas man uppnå med den här tjänsten?”
Kanske fick du svar på denna fråga när du ställde den föregående men det är alltid bra att ta reda på vad som förväntas av dig, vad som är målet med tjänsten och vilket slags resultat som önskas genom ditt arbete.
”Hur stor roll spelar erfarenheten och hur ser ni på kandidater med min kompetensprofil?”
I vissa fall kan erfarenhet väga tyngre medans det i andra fall är mer önskvärd med passande utbildning och egenskaper. Berätta om hur din bakgrund ser ut och fråga rekryteraren hur väl de tror att du passar in i profilen de letar efter.
”Hur många har sökt till tjänsten och när kommer det kallas till intervjuer?”
Det kan vara intressant att få veta vilken slags konkurrens du har men du bör ge intryck av att vilja fokusera på arbetsgivarens behov och dina egna kompetenser istället för att tävla mot andra som sökt tjänsten. Hur rekryteringsprocessen ser ut kan däremot vara lämpligt att fråga om – det allra bästa vore om du kunde få ett ungefärligt datum för när det börjar kallas till intervjuer och när du kan få veta om du gått vidare till nästa steg.