CV-mallar Personliga brev Personlighetstest Sök jobb Blogg Priser Logga in Bli medlem
Hem > Blogg > Så gör du något åt din stressiga situation på jobbet

Så gör du något åt din stressiga situation på jobbet

Stress är förmodligen ett av de vanligaste orden just nu. Vi pratar om det, blir sjuka av det, skyller på det och påverkas av det. Vi är allt för många som känner stress, både i vardagen och på arbetsplatsen. Hur ska vi hinna med allt? Varför känns det alltid som det är något vi glömt? Och varför känns det alltför ofta som att vi inte hinner med allt vi vill göra? 

Stress i sig är inte farligt, men när det blir för mycket stress och vi inte får (och tar oss) tid för återhämtning kan det bli skadligt. För vissa får det förödande konsekvenser. Det gäller att sätta stopp innan det är för sent. 

För vissa kan bara själva rådet att dra ner på stressen bli ett krav – och medföra stress i sig. Hur ska man hinna med det – också? Men att lägga ner tid på den förändringen är välinvesterad tid. Boka in ett möte med dig själv och gå igenom punkterna nedan. Se det som att du tar ansvar över ditt eget välmående, så att du håller över tid. Om du blir sjuk och inte kan arbeta hinner du inte med någonting alls. 

Här är 6 steg att gå igenom för att ta kontroll över och förändra din stressiga arbetssituation.

Möte med dig själv

Se till att boka in ett uppstartsmöte med dig själv, kanske ditt viktigaste möte den veckan. Sätt en längre sittning till att börja med för att då gå igenom din arbetssituation. Boka gärna ett konferensrum och sätt dig ensam så du inte blir störd. Årets bästa kick off!

Läs även: Allt du behöver veta för att skriva ett CV som ger dig drömjobbet

Mötesagendan för ditt möte

Dagens mission: Få en överblick över din tillvaro. Analysera din situation, så du vet vad det är du ska förändra. Ta dig tid att gå igenom din arbetsdag och belastning, hitta vad som stjäl tid och vad du kan förändra. Nyckeln är att hitta de saker som du kan påverka själv, och sedan göra det. 

Sätt upp en förändrings-to do

När du landat i de förändringar du vill göra, konkretisera hur du ska göra och planera in dem över tid. Vissa saker kan du förändra direkt, andra kan du ta tag i senare. Det kan vara svårt att göra allt på en gång. Men sätt gärna upp en plan för när de olika sakerna ska ske. Första veckan kanske du ska öva på att säga nej, andra veckan planera in en mötesfri dag och tredje veckan förändra något större. 

Prata med kollegor och chef

I perioder när det är för mycket är det viktigt att din chef vet om det. Kanske finns någon lösning tillhanda? Kan du få avlastning? Ta hjälp av kollegor om du stöter på patrull, nya infallsvinklar kan göra hela skillnaden. Ofta hittar man lösningen i samtal med andra. 

Psss: Ta dig en titt på våra professionella CV mallar och Personliga brev mallar

 

Planera in återhämtning

Jobbet är så klart inte allt, ibland har vi lika mycket privat som stressar oss. Egentligen gäller samma sak där, alla punkter ovan går att applicera på vardagslivet också. Oavsett vilket så är pauserna oerhört viktiga; att hämta andan, göra något annat, tanka energi och bryta av stressen är skillnaden på en bra och en dålig dag (och i förlängningen ett bra eller dåligt mående).

Tips: Ta reda på vilken personlighet du har med vårt kostnadsfria personlighetstest

Håll i mötena med dig själv

Även om du hittat en struktur och en fungerande metod så behöver du underhålla den. Saker förändras över tid. Ha ett stående möte med dig själv med jämna mellanrum där du ser över din situation och justerar saker. Ta dig tid för reflektion och utvärdering. 


Ska du skriva CV? Prova vårt verktyg som underlättar arbetet Prova CV-mallen.se nu

Några av våra CV-mallar


Relaterade Artiklar

Så gör du något åt din stressiga situation på jobbet

Jobbsökande och minderårig?