Marknadsför ditt personliga varumärke och boosta dina chanser att få drömjobbet - CV-mallen
Hem > Blogg > Söka jobb > Marknadsför ditt personliga varumärke och boosta dina chanser att få drömjobbet
Publicerad: 2020/04/27 | Uppdaterad: 2020/04/27

Marknadsför ditt personliga varumärke och boosta dina chanser att få drömjobbet

Om du investerar i att bygga ditt eget personliga varumärke så kan spin off-effekterna för dig bli gynnsamma. Ditt namn kan likt en löpeld spridas långt bortom ditt befintliga nätverk. Och när ditt namn dessutom är kopplat till uppfattningen att du är ett proffs inom ditt område – ja, då kan många nya dörrar öppnas och din karriär få en rejäl skjuts. För vem vet vem som upptäcker dig och kontaktar dig med en ny möjlighet? I den här artikeln ger vi dig tips på hur du kan få ditt nätverk att marknadsföra ditt namn åt dig så att du kan se ditt personliga varumärke få mer exponering än du någonsin kunnat ana. 

Influencers

Du har säkert sett dom på Facebook och på LinkedIn. Personer som blivit experter inom sitt område och ser sina inlägg bli delade av tusentals användare. Dom dyker upp i ditt flöde vare sig du vill det eller ej. Det räcker med att någon av dina kontakter gillar eller delar deras inlägg, för att det ska synas i ditt flöde. Dessa så kallade influencers har ett starkt personligt varumärke och når ut till många människor. Det räcker dock inte att vara en framgångsrik influencer för att uppnå viral spridning av sina inlägg. Dessa personer skriver många olika inlägg, bloggar och deltar i debatter. Ingen vet – allra minst dom själva – vilka inlägg som kommer att ta fart och spridas över nätet. Därför är det så viktigt att dom fortsätter att synas och arbeta aktivt med sitt varumärke. Förr eller senare så blir det jackpot. 

Börja med att bli expert inom ditt område

Oavsett vad du arbetar med, eller drömmer om att arbeta med, så kan du bidra till den bransch eller den marknad du befinner dig på genom att göra din röst hörd. Låt oss säga att du drömmer om en framtid som försäljningschef inom finansbranschen. Kanske har du redan erfarenhet av att vara försäljningschef men inom en annan bransch. Här finns det två vägar att gå:

  1. Du väljer att inrikta dig på din roll som försäljningschef och börjar med att dela med dig av dina egna erfarenheter och tips. Målgruppen är andra försäljningschefer, rekryterare, VD:ar, osv. 
  2. Du väljer att inrikta dig på finansmarknaden. Förmodligen har du ett stort personligt intresse och kan dela med dig av dina tankar kring börsen, investeringar, penningpolitik, med mera. Här blir målgruppen hela finansbranschen och alla dess aktörer. 

När du väl gjort ditt val så gäller det att öka på dina kunskaper rejält. Nu ska du bli experten. Läs böcker, tidningar, forum, bloggar, med mera. Försök också att komma på om du redan nu besitter någon unik kunskap som du tror att andra kan ha ett intresse i att ta del av. Kanske har du i din roll som försäljningschef upplevt finanskrisen 2008 och kan dela med dig av värdefulla insikter från den tiden? Sätt dig in i din målgrupps intressen. Vad för information kan vara av intresse för dessa personer?

Nätverka för att komma närmare din målgrupp

Som vi varit inne på tidigare så är målsättningen med det innehåll du producerar på LinkedIn, Facebook eller på din blogg – att inlägget ska delas av många och på så sätt uppnå en så kallad viral spridning. För att hjälpa dina inlägg på traven så behöver du nätverka. Lägg till relevanta kontakter på LinkedIn. Om du exempelvis vill fokusera på att skriva inlägg riktade mot finansbranschen, se då till att lägga till kontakter inom den branschen. Då blir steget inte lika långt mellan dig och de som kan tänkas vara intresserade av ditt innehåll. Använder du en blogg så kan du alltid söka upp relevanta personer och personligen bjuda in dom att följa din blogg. Det finns tjänster på nätet där du kan köpa kontaktuppgifter till personer med vissa positioner inom vissa branscher, osv. 

Engagera dig i debatter

Pågående debatter är ett utmärkt forum för dig att engagera dig i. Just det faktum att det är en pågående debatt betyder att ämnet är aktuellt och intressant för många personer. När du skriver egna inlägg så är det du som bestämmer ämnet och behöver själv analysera hur relevant ämnet är för andra. Det finns många olika sätta att engagera sig i en debatt. Du kan delta i kommentarerna på ett inlägg på LinkedIn eller Facebook. Eller så kan du själv skriva ett längre inlägg på din blogg, dela det på sociala medier och använda dig av den hashtag som är aktuell för debatten. 

Tips: Skriv en kort sammanfattning av ditt debattinlägg och använd det för att kommentera direkt på inlägg i den pågående debatten. Då kan du länka till ditt längre blogginlägg och på så sätt fånga ännu fler läsare. 

Glöm inte att hela tiden tänka på ditt varumärke. Var konsekvent i hur du framställer dig själv. Skriv gärna debattinlägg och skicka till tidningar. Var noga med att din titel stämmer överens med din titel på nätet. Använd gärna bilder och allra helst återkommande bilder, tagna i liknande miljöer och med liknande klädsel. Syftet är att cementera den uppfattade bilden av ditt varumärke hos mottagarna. 

Skriv inlägg på din blogg

Att använda en blogg för att uppnå viral spridning av sina texter är inte helt enkelt. Fördelen med bloggen är att det finns fler möjligheter att arbeta med den grafiska utformningen av det personliga varumärket. Du kan använda färger, typsnitt, bilder, osv. Utmaningen är som sagt att få inläggen att delas.

På en blogg kan du skriva långa inlägg. Du kan utveckla ett ämne och verkligen gå på djupet. Du själv bestämmer hur detaljerad du vill vara och hur långt inlägget ska vara. Här får du pröva dig fram och känna efter vad din tänka målgrupp kan tänkas mäkta med när det gäller omfattning på texten samt hur byråkratisk den kan vara. 

Ha som regel att alltid dela dina nya blogginlägg på din LinkedIn-profil och på din Facebook-profil och använd så många relevanta hashtags som möjligt. Många som följer bloggar följer i själva verket bloggarens konto på sociala medier. Man vet att personen lägger upp ett inlägg varje gång något nytt publiceras på bloggen. 

Men den främsta anledningen till att du ska posta dina nya blogginlägg på dina sociala medier är så klart för att de ska kunna delas och spridas viralt. Det är själva ändamålet med hela ditt hårda arbete med ditt varumärke och din blogg. Du vill ju att så många rekryterare och VD:ar som möjligt ska få syn på dig och fatta intresse för dig som person. 

Skriv inlägg på din LinkedIn

Att skriva inlägg direkt på LinkedIn kan vara ett vinnande koncept. Här behöver du förlita dig på hashtags och ditt nätverk. Skriver du ett inlägg på LinkedIn utan att ha några kontakter och utan att använda hashtags så kommer ditt inlägg inte att läsas av någon. På LinkedIn tittar användare främst på sina egna flöden. Därför att nätverket absolut viktigast när det gäller att uppnå spridning av dina inlägg. 

Inlägg på LinkedIn ska vara korta och to-the-point. Du har inte utrymme för en massa tomma ord i inledningen. Du behöver fånga läsaren redan i första meningen. Se till att skriva om någonting som kan intressera din tilltänkta målgrupp. Tänkt dig in i läsarens situation. Varför vill någon dela ett inlägg? På LinkedIn vill man visa för sina kontakter att man kan bidra med relevant information. Man delar helt enkelt inlägg som man tror att ens egna kontakter kan finna intresse i att läsa. Det kan därför vara bra att inte göra inlägget alltför avgränsat. 

Om vi åter tar exemplet med finansbranschen så bör du undvika att publicera inlägg med en massa invecklade termer, såsom P/E-tal, EBIT, osv. Personen i ditt nätverk som läser ditt inlägg kan mycket väl personligen finna ditt inlägg relevant och intressant. Men att dela det till hela sitt nätverk? Det kanske inte är aktuellt, då det är alldeles för snävt och riktat mot några enskilda personer som behöver ha vissa detaljkunskaper. Vi vill ju uppnå viral spridning utanför vårt eget nätverk. 

Summering

Att bygga ett starkt personligt varumärke kan gynna alla som jagar sitt nästa drömjobb. Men hur sprider du reklamen? Hur ser du till att potentiella mottagare, som du inte ens själv känner vid namn, upptäcker dig och samtidigt får en en så bra och positiv uppfattning av dig att dom väljer att kontakta dig med en ny möjlighet? Det har vi gått igenom i den här artikeln. Kort och gott så är det tre saker du bör göra:

  1. Bli expert inom ditt område. Läs allt du kommer över, såsom böcker, bloggar, tidningar, osv. 
  2. Engagera dig i debatter. Visa vad du kan och stärk bilden av dig som talesperson för din bransch eller din profession.
  3. Skriv inlägg på LinkedIn för och se till att uppdatera ditt nätverk med personer som kan tänkas dela dina inlägg.

Kom ihåg att arbetet med ditt personliga varumärke tar tid. Särskilt när vi pratar om att få sina inlägg delade av många användare. Men i takt med att dina inlägg visas av flera så finns det också fler personer som kan dela ditt nästa inlägg, osv. Helt plötsligt tar det fart och då är du ostoppbar. Då är det bara en tidsfråga innan du kommer i kontakt med någon som kan öppna dörren för nästa spännande möjlighet.

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Så blir du proffs på kommunikation

Damma av ditt gamla CV med dessa snabba knep