Öka din hit rate och få drömjobbet - CV-mallen
Hem > Blogg > Söka jobb > Öka din hit rate och få drömjobbet
Publicerad: 2020/07/02 | Uppdaterad: 2020/06/25

Öka din hit rate och få drömjobbet

På nätet finns det en uppsjö av artiklar som handlar om hur man söker jobb på ett så effektivt och framgångsrikt sätt som möjligt. En stor majoritet av dessa artiklar tar avstamp i ett antagande att den som söker jobb ska söka många olika jobb och slå sig fram genom konkurrensen. Men vad ska du göra om du vill rikta in dig på ett enstaka drömjobb? Om du inte vill ha något annat jobb utan föredrar då att bli kvar på ditt nuvarande jobb? Den här guiden handlar om hur du kan öka din hit rate och på så sätt öka dina chanser att få jobbet. 

Det finns konkreta tips och saker som du bör  tänka på om du vill öka din hit rate. Här ligger alltså fokus på att du ska gå all-in på ett specifikt jobb. Du kommer därmed att lägga mer tid på att söka det här jobbet och fokusera all din energi på att jobbet ska bli ditt.  Vi ska nu visa hur och vart du ska lägga ditt fokus, för att få maximal utdelning och ge dig själv så bra chanser som möjligt att kamma hem jobbet. Framförallt så kommer du att göra saker som dina konkurrenter inte gör. Precis som i vilken konkurrenssituation som helst så är bara den bästa som vinner. 

Se till att vara i tid

Det första du ska tänka på är att alltid hålla tiden. Det kan låta självklart. Men när du kommer i tid till din intervju, när du skickar ditt CV i tid, osv., så visar du prov på professionalitet. Du sänder signalen att du är att lita på och att du verkligen vill ha just det här jobbet. Om du tänker dig in i rekryterarens verklighet, så är en av utmaningarna för den som ska tillsätta en tjänst, att avgöra om personen i fråga söker jobbet för att komma till ett nytt jobb, eller bara för att komma bort från sitt nuvarande jobb. Den skillnaden är avgörande. Visa därför att du vill ha det här specifika jobbet. 

Gör strategisk research

Du bör alltid göra research innan du söker ett jobb. Framförallt för att avgöra om det här jobbet verkligen passar dig. Men också för att kunna leverera så bra som möjligt på en intervju. När du nu fokuserar på ett enstaka jobb så har du möjligheten att ta din research till en ny nivå. Med mycket stor sannolikhet så kommer en övervägande majoritet av dina konkurrenter inte göra detta moment. Så här har du verkligen chansen att glänsa och sticka ut. 

Här kommer några tips på vad du bör kolla upp om företaget:

  • Företagets historia. Informationen hittar du oftast på företagets hemsida. 
  • Hur ser organisationen ut? Kolla verksamhetsberättelsen i årsredovisningen.
  • Vilka är företagets viktigaste kunder? Referenser finns eventuellt på företagets hemsida.
  • Vilka marknader agerar företaget på? Leta under “om oss” på företagets hemsida eller sök på LinkedIn. 
  • Har företaget omnämnts i media nyligen? Googla eller titta på företagets nyhetsavdelning på hemsidan.

Sammanställ all information i ett eget dokument. På så sätt lär du dig lättare och lägger viktiga saker på minnet. När du sedan sitter på intervjuer med företaget så kommer du dels få en bättre förståelse för den verklighet som företaget lever i och du kommer även kunna glänsa genom att referera till aktuella händelser, marknaden och kunderna, osv. Det här kommer garanterat att noteras som positivt av den som håller i intervjun.  

Leta efter kontakter i bolaget

Känner du någon i bolaget? Om inte, kanske känner du någon av bolagets kunder? Gör ordentlig research på LinkedIn för att se vilka personer i ditt nätverk som har kopplingar till företaget. Det kan exempelvis vara så att någon du känner tidigare arbetat på företaget. Det kan också vara så att någon av dina kontakter gillar och följer företagets hemsida, kanske för att dom är kund eller partner till företaget? 

Om du kan hänvisa till en kontakt du känner som på något sätt har ett samröre med företaget så ger det dig en extra tyngd. Då förstärks känslan av att du har ett band till företaget.

Sträva efter att “klicka” med företagets representant

Det här är en viktig del och inte alltid helt enkel. Här handlar det om att på det rent personliga planet “klicka” med den som håller i intervjun. All forskning tyder på att personkemin är en avgörande faktor för om man går vidare i en anställningsprocess eller läggs åt sidan. Om vi ska vara helt ärliga, så spelar alla förberedelser, all research och all punktlighet en ganska liten roll, om du inte lyckas klicka med personen på andra sidan bordet. 

Här följer några konkreta tips på hur du kan klicka med personen som håller i intervjun:

  1. Var avslappnad. Tänk på att du faktiskt blivit kallad på intervju. Det innebär att företaget redan konstaterat att du på pappret är kvalificerad för tjänsten. 
  2. Försök att se dig själv som en säljare som ska sälja ditt eget varumärke. Beskriv dig själv på ett positivt och säljande sätt.
  3. Använd humor och bli inte för formell. Men skämta inte om allvarliga saker. Försök att hålla en balans mellan humor och allvar. 
  4. Visa dig intresserad för personen mitt emot, inte bara det företag som personen representerar. 
  5. Berätta gärna en rolig eller intressant anekdot från ditt arbetsliv som personen mittemot kan relatera till. 

Ställ genomtänkta frågor

När du väl befinner dig på en intervju, se då till att ställa frågor. Ofta frågar personen på andra sidan bordet om du har några frågor. Men du kan också kommunicera att du lyssnar och är intresserad genom att på eget initiativ ställa frågor. 

Gå tillbaka till den research du gjort. Återigen så kommer alltså detta moment att ha en avgörande betydelse. Den förståelse du fått för företaget kommer att hjälpa dig att ställa relevanta frågor. Din kompetens och förståelse för företaget och marknaden kommer att lysa igenom i dina frågor. 

Glöm inte tackmailet

Efter att du varit på intervjun – och gjort ett mycket bra intryck – så är det viktigt att skicka ett tackmail. Vi har tidigare skrivit om hur man rent innehållsmässigt kan utforma sitt tackmail. Det kan du läsa om här

Tackmailet är viktigt av flera olika anledningar. Den främsta är att det ger dig ytterligare en kontakt med företaget. Precis som vid försäljning så gäller sambandet att “många knack ger fler snack”. Genom att skicka ett tackmail så befäster du dig som toppkandidat och blir som man säger “top of mind” hos företagets rekryteringsansvarige. Innehållet är också viktigt. Försök att återkoppla till något ni pratade om under intervjun. 

Tackmailet fungerar också utmärkt som uppföljning. Det finns ju inget värre än att gå i väntans tider och inte höra något om hur du ligger till och vad nästa steg är. Ditt tackmail skickar du helst inom 24 timmar efter intervjun. Men får du inget svar eller bekräftelse på mailet, så kan du med fördel vidarebefordra samma mail igen, till samma person, men med fler frågor om själva processen och när du kan vänta dig att få återkoppling. Många är rädda att känna sig tjatiga när man gör så här, men det visar bara på att du är på tå och att du är genuint intresserad. Det kan dessutom ge företaget lite eld i baken då dom inser att du faktiskt förväntar dig ett svar.

Mobilen på ljudlös

Det här kan låta som en liten sak. Men låt inte en så här liten och enkel sak påverka intrycket av dig negativt. En ringande mobiltelefon, under vilket möte som helst, är störande. Se till att sätta mobilen på ljudlös, eller ännu hellre, stäng av den.  

Förbered dig på de klassiska intervjufrågorna

Det är fortfarande väldigt vanligt att anställningsintervjuer innehåller det vi brukar kalla för de klassiska intervjufrågorna. Exempel på dessa är “nämnt 3 saker du är mindre bra på” eller “hur tror du att dina kollegor skulle beskriva dig”. 

Här har vi skrivit en längre artikel om hur du kan förbereda dig för en intervju. Dessa klassiska frågor är inte ämnade att egentligen bringa någon substantiell information för den som intervjuar. Syftet är mer att se hur du svara på svåra frågor och vilken typ av självinsikt du har. 

Summering

När du lägger allt ditt fokus och all din energi på att få ett specifikt jobb så har du också en möjlighet att göra mer än dina konkurrenter. Dina konkurrenter söker förmodligen flera jobb och går inte in lika helhjärtat i just den här processen. Det är din stora möjlighet. Nu gäller det att ta chansen och visa rekryterare, blivande chefer och andra representanter för företaget att just du är den personen dom letar efter. Det här gör du genom att:

  • Göra din research.
  • Leta upp kontakter i bolaget eller hos deras kunder.
  • Bygga en personlig relation till personen på andra sidan bordet.
  • Ställa genomtänkta och relevanta frågor
  • Följa upp din intervju.

Genom noggranna förberedelser och med ett stort fokus på att “klicka” med representanten på företaget, så ökar du din hit rate och din chans att faktiskt kamma hem jobbet. Se till att lägga den tid som behövs och ge dig själv chansen att sticka ut från mängden. 

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Så blir du proffs på kommunikation

Damma av ditt gamla CV med dessa snabba knep