Glöm inte att följa upp din ansökan – så här gör du det! - CV-mallen
Hem > Blogg > Söka jobb > Glöm inte att följa upp din ansökan – så här gör du det!
Publicerad: 2017/11/07 | Uppdaterad: 2017/11/13

Glöm inte att följa upp din ansökan – så här gör du det!

Tiden efter att du skickat in en ansökan kan kännas som en evig väntan och du är förmodligen nyfiken på vad som händer härnäst. Nu väntas ett telefonsamtal från arbetsgivaren för att boka in en intervju och efter intervjun är det dags att vänta ytterligare lite. Men vi tar och backar bandet.
Bara för att du har skickat in din ansökan och väntar på att arbetsgivaren ska höra av sig betyder inte det att du ska sitta och avvakta. Ditt arbete är nämligen inte över än. Det är nu du ska passa på att ta eget initiativ för att maxa dina chanser.

Följ upp din ansökan istället för att vänta på svar från arbetsgivaren

Efter att du sökt ett jobb är det vanligt att du får en mejlbekräftelse från arbetsgivaren om att de mottagit din ansökan. De kanske även informerar om hur rekryteringsprocessen går till. Den kan ta olika lång tid beroende på arbetsgivare men efter att sista ansökningsdatum passerat börjar de gå igenom ansökningarna och göra första urvalet.
Här gäller det att sticka ut i mängden. Du tar saken i dina egna händer och hör av dig till arbetsgivaren för att komplettera din ansökan och skapa en personlig kontakt. Genom en uppföljning kan du skapa uppmärksamhet till dig. Du visar att du är beredd att ta det där extra steget – något många arbetsgivare uppskattar.
Det kan vara läskigt att kontakta arbetsgivaren direkt men det är en stor och viktig del i jobbsökandet, och dessutom något som många arbetssökande tyvärr hoppar över. Men vi rekommenderar dig att utmana dig själv och följa upp dina ansökningar eftersom det ofta kan få saker att hända.

Fundera på syftet med din uppföljning

Du bör ha ett syfte när du följer upp din ansökan, annars är det slöseri med tid för dig men även för personen du kontaktar. Oavsett på vilket sätt du följer upp din ansökan måste du veta vad du vill ha sagt – du måste ha en anledning att kontakta arbetsgivaren.
Målet med din uppföljning är främst att göra dig synlig för arbetsgivaren, annars finns risken att du försvinner i mängden. Du kan visa att du känner starkt för tjänsten och klargöra eventuella frågetecken. Rekryteraren ska genom din uppföljning bli nyfiken på just dig och leta upp din ansökan.
Inom en vecka efter att sista ansökningsdatumet har passerat brukar vara lagom tid att följa upp en ansökan. Arbetsgivaren bör ha kollat igenom alla ansökningar men inte påbörjat urgallringsprocessen än. Väntar du längre finns risken att de redan valt bort din ansökan och istället valt att gå vidare med andra sökande.
Förutom att presentera dig själv och berätta varför du tror att du är rätt person för jobbet så är det är bra att ha konkreta frågor att ställa under uppföljningen. Frågorna kan handla om tjänsten i sig, rekryteringsprocessen, arbetsgivaren eller branschen och svaren bör inte vara självklara eller redan stå i annonsen.

Så här kan du följa upp din ansökan

Ska du ringa eller mejla?

De vanligaste sätten att följa upp en ansökan på är via telefon eller mejl. Innan du bestämmer dig för hur du ska göra bör du fundera på vilket sätt som passar dig bäst. Om du föredrar att skriva så är mejl passande men om du istället har lätt för att sälja in dig via telefon så bör du ringa.

Förbered dig väl

Förbered dig inför din uppföljning genom att läsa på ordentligt om arbetsgivaren och tjänsten. Läs igenom platsannonsen noggrant, fundera på vad du ska säga och anteckna några frågor att ställa.

Kontakta rätt person

I jobbannonser kan rekryteringsansvarig och avdelningschef stå namngivna. Rekryteringsansvarig kan svara på enklare frågor om hur det går i rekryteringsprocessen medans avdelningschefen kan berätta om vad tjänsten innebär och hur det ser ut på arbetsplatsen. Vem du ska kontakta beror därför på vad du vill prata om.

När bör du ringa?

Det är klokt att ringa före klockan nio eller efter klockan fyra – då är chansen störst att någon svarar. Om arbetsgivaren är upptagen på telefon så kan det vara lämpligare att mejla, vilket innebär att de kan läsa ditt mejl och svara först när de har tid.

Ha en positiv energi under samtalet

Även om du kanske upplever att det är jobbigt att ringa så försök vara glad och positiv genom samtalet. Le medans du pratar – det hörs genom ditt tonläge – och var nyfiken. Ha dina anteckningar framför dig som stöd men försök också vara lite spontan. Tänk även på att prata långsamt; många börjar nämligen prata fort när de blir nervösa.

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Så blir du proffs på kommunikation

Damma av ditt gamla CV med dessa snabba knep