Vi har tidigare gjort liknelsen mellan att marknadsföra en produkt och att marknadsföra sig själv på arbetsmarknaden. Det finns många paralleller att dra mellan marknaden för produkter och tjänster och arbetsmarknaden. En annan parallell handlar om hur man bedriver försäljning online. Precis som vilket varumärke som helst som vill öka sin försäljning online, så behöver du som jobbsökare arbeta med att öka din exponering på nätet. På så sätt kan du få fler fina jobberbjudanden och se din karriär ta fart. Ditt värdeerbjudande, med ditt varumärke, ditt CV, din personlighet och dina erfarenheter, behöver förpackas och exponeras på nätet så att det blir en helhet som är tydlig för rekryterare och arbetsgivare.
Var synlig på LinkedIn
Det räcker inte med att ha en fullständig profil på LinkedIn om du verkligen vill attrahera de bästa arbetsgivarna. Då behöver du vara aktiv. Som du säkert noterat så jobbar de flesta varumärken med att hålla sina sociala medier levande och aktiva. Dom postar inlägg och engagerar sina följare i tävlingar.
Fördelen för dig som vill slå dig fram på arbetsmarknaden är att det bara finns en kanal att jobba med. Du behöver inte lägga fokus på Facebook, Instagram eller Pinterest utan LinkedIn är allt du behöver och se till att vara aktiv med din profil.
Så får du en aktiv LinkedIN profil
- Kommentera på andras inlägg
- Dela relevanta inlägg från andra
- Skriv egna inlägg och använd den kompetens du besitter
- Engagera dina kontakter genom att ställa intressanta frågor
Nätverka både online och offline
Den största effekten från nätverkande får man om man kombinerar online-nätverkande med offline-nätverkande. Tänk dig att du befinner dig på en mässa eller på en konferens. Du nätverkar med ett tiotal personer face-to-face. Efteråt lägger du till dom på LinkedIn. Med dessa tio personer har du nu en speciell relation. Ni har träffats i verkliga livet och har således ett starkare band till varandra än alla de övriga kontakter du har på LinkedIn. Dessa personer kommer i större utsträckning att engagera sig i sådant som du postar på LinkedIn framöver. Dom kommer vilja fortsätta att bygga på den relation som ni startade offline.
När du får kontakter som engagerar sig i dina inlägg online, så kommer det att få en positiv effekt på den virala spridningen av dina inlägg. Det kan räcka med att ett inlägg som du gör på LinkedIn får stor spridning, för att du ska öka dina besökare till din profil med flera hundra procent. Man behöver inte vara någon matematiker för att inse att en sådan ökning också kommer att ha en positiv inverkan på dina möjligheter att bli hittad av rekryterare och arbetsgivare.
Samla kontaktuppgifter
För att bli riktigt framgångsrik på arbetsmarknaden så behöver du skjuta från flera håll. Vi har nu gått igenom vad du kan göra för att öka din exponering och bli sedd. Det är den proaktiva biten. Men när det gäller försäljning av produkter och tjänster på nätet så sker det också genom att göra riktade utskick. Vi återkommer till hur man utformar och skickar sådana utskick. För att kunna göra sådana utskick så behöver vi mailadresser.
Därför kan du med fördel börja föra en lista på intressanta mailadresser i din alldeles egna databas. När du läser en intressant rekryteringsannons på nätet, kopiera då mailadressen till den ansvarige rekryteraren och klistra in den i din egen lista. Sakta men säkert kommer din lista att växa. De här kontakterna kan bli mycket värdefulla framöver.
Din lista behöver inte bara bestå av rekryterare. Du kan också lägga till nyckelpersoner inom företag som du följer och där du drömmer om att en dag få ett jobb. Många gånger innehåller en rekryteringsannons kontaktuppgifter både till rekryteraren men också en ansvarig person i själva företaget. En god idé kan vara att ha olika kolumner i listan. En kolumn med rekryterare och en kolumn med beslutsfattare inom intressanta bolag. Då blir det enklare för dig framöver att göra urval när du ska göra dina utskick.
Tips: Lägg inte bara till e-postadresserna, utan skapa en kolumn med förnamn, en med efternamn, en med företagsnamn, osv. Ju mer information desto bättre.
Genomför riktade utskick via mail
Utskick via mail kan vara ett mycket kraftfullt verktyg för dig som vill hitta nya vägar att söka jobb. Om det utförs på rätt sätt så kan du få mycket bra respons på ett sådant utskick. Här ansöker du alltså inte om någon speciell tjänst, utan närmar dig nyckelpersoner i förhoppningen att de har någonting intressant på gång. Nyckeln till framgång ligger i att inte avslöja för mottagaren att det är just ett “utskick”. Det ska se ut som att det är ett personligt mail, avsett enbart för den person som det är adresserat till.
Ett mycket kraftfull sätt att göra personliga utskick är att använda någonting som heter “mail merge”. Om du använder Word, öppna ett nytt dokument, klicka på fliken “utskick” och välj “Starta koppling av dokument”. Sedan klickar du på “E-postmeddelande” och följer stegen. Du ombeds att ladda upp en excel-fil som innehåller de mailadresser du vill använda.
Här kommer du ha stor användning för det gedigna jobb du gjort med din lista med kontakter. Varje kolumn i din lista kommer att kunna användas för att göra ditt mail personligt.
Så här kan inledningen på ett mail se ut:
Hej <<förnamn>>,
Jag heter xxx och kontaktar dig då jag följt <<företagsnamn>> under en längre tid.
Word kommer sedan att hämta förnamnet på varje person ifrån den excel-fil du laddat upp. Med ett enkelt klick kan du sedan skicka ditt standardiserade mail till flera mottagare på en och samma gång. Varje mottagare kommer att få ett personligt e-mail som ser ut som att det är riktat just till dom.
Glöm inte att göra uppföljningar efter ditt utskick. Du kan med fördel ringa till alla på listan 2 dagar senare för att försäkra dig om att dom sett ditt mail.
Det här är en lite annorlunda variant att söka jobb på. Det kan vara ett mycket effektivt verktyg om det utförs på rätt sätt. Glöm inte att förhandsgranska ditt utskick innan du skickar.
Ladda upp ditt CV på jobbsökarsajter
Något som många glömmer är att det faktiskt fortfarande är mycket viktigt att ladda upp sitt CV och skapa en profil på alla de stora rekryteringssajterna. Anledningen är att man får ut mycket, men med en relativt liten tidsinvestering. När du lägger 30 minuter på att skapa en profil och ladda upp ditt CV, så ligger den kvar där under en längre tid och kommer att hjälpa dig att bli hittad av rekryterare. Glöm inte bort att det är viktigt hur ditt CV ser ut. Om du kan design bör du lägga lite tid på att skapa ett snyggt utseende på ditt CV. Du kan också använda dig av en CV mall istället. Det finns många att välja på och det sparar ofta mycket tid. Konverteringen är inte lika bra som med ett utskick eller genom att vara aktiv med LinkedIn. Men det fungerar som en bra bas för att bygga ditt jobbsökande. Det finns också många jobb som man kan söka genom ett enkelt klick, så länge man redan har en profil registrerad på någon av de stora sajterna.
Skapa en önskelista
Gör din egen önskelista. Istället för att söka jobb vitt och brett – lista de företag som du drömmer om att jobba på. Då kan du använda den listan till att göra specifika utskick, där du lägger mer fokus på företaget och varumärket och varför du är intresserad av att jobba just där.
I din önskelista kan du dessutom föra in kommentarer löpande. När du varit i kontakt med någon i företaget, osv. Kanske träffade du någon representant för företaget på en mässa nyligen? Notera namnet i din lista. Sakta men säkert bygger du upp en lista med värdefulla kontakter att använda framöver.
Summering
Arbetsmarknaden förändras ständigt och just nu sker det mesta när det gäller rekryteringar online. Till och med den första intervjun i en rekryteringsprocess kan ibland hållas online. Först vid intervju nummer två får man komma till företaget rent fysiskt och träffas face-to-face.
Det finns många spännande verktyg för dig som jobbsökare som blir användbara i och med att rekryteringar har flyttat online. Det första som du tänker på är förmodligen LinkedIn. Här gäller det att ha en aktiv profil om du vill sticka ut från mängden. Dela och kommentera inlägg och glöm inte att bidra med eget innehåll. Försök att engagera dina kontakter i det du skriver.
Vill du testa ett litet annorlunda men mycket effektivt verktyg för att närma dig företag som du är intresserad av? Då är mail merge en verktyg du bör prova på. Genom att göra ett massutskick med personliga mail, kan du med enkla medel närma dig beslutsfattare och rekryterare via e-post. Det här kan många gånger ha en bättre genomslagskraft än exempelvis att kontakta någon via LinkedIn, där bruset många gånger är större.
Börja redan nu med att föra en lista över rekryterare och beslutsfattare för företag som du är intresserad av. Även om du inte kommer att göra något massutskick, så kan sådana kontakter bli värdefulla när du framöver letar efter intressanta företag att kontakta.