Stärk ditt personliga varumärke genom ditt CV - CV-mallen
Hem > Blogg > Söka jobb > Stärk ditt personliga varumärke genom ditt CV
Publicerad: 2020/04/30 | Uppdaterad: 2020/04/27

Stärk ditt personliga varumärke genom ditt CV

Ditt CV är ett centralt dokument i din jakt på ditt nästa drömjobb. Oavsett vilket jobb du söker, om du söker det på eget initiativ eller om du blivit kontaktad, så kommer CV:t att spela en avgörande roll för dina chanser att kamma hem jobbet. Ditt personliga varumärke synliggörs med ett CV, vare sig du vill det eller ej. Den design du väljer, hur du formulerar dig, den bild du väljer, osv – allt bidrar till att skapa en bild av dig. Nu gäller det att ta kontroll över den här bilden och se till att du uppfattas så som du själv vill att du ska uppfattas. 

CV:t är ett dokument som ofta skickas runt mellan olika beslutsfattare i ett företag. Det används för att internt presentera en kandidat på ett överskådligt sätt. Många lurar sig själva och tänker att CV:t bara är ett ont måste och att det kommer spela en mindre roll i det långa loppet. Faktum är att det många gånger kan vara tvärt om. Så länge den rekryterande chefen inte själv är den som tar emot alla ansökningar och sorterar mellan dom, så kommer förmodligen dennes första kontakt med kandidaten att vara just genom att få ett CV presenterat för sig. Det finns oändligt många bra tips och riktlinjer att ta del av när man ska skriva ett CV. Vi har tidigare skrivit om “vad rekryterare letar efter i ditt CV”. I den här artikeln ska vi dock fokusera på hur vi kan lyfta fram din personlighet och ditt varumärke i ditt CV för att på så sätt göra ett starkare helhetsintryck på den som förhoppningsvis ska bli din nya arbetsgivare. 

Design av ditt CV

När vi arbetar med vårt personliga varumärke så är enkelhet och kontinuitet två nyckelord. Vi vill helt enkelt att ditt varumärke ska vara enkelt att uppfatta och ta till sig och för att uppnå detta så behöver du vara konsekvent med din design. Enkelt uttryckt så behöver alltså ditt CV:s design kunna återfinnas i designen av din eventuella hemsida, ditt personliga brev, dina e-mail, osv. Om du exempelvis väljer att arbeta med färgen blå som en av dina huvudfärger. Då ska ditt CV designas i samma blåa färg. Typsnittet är också viktigt. Små detaljer som att ha samma typsnitt i ditt personliga brev, dina e-mail och ditt CV kommer att göra stor skillnad. 

Ta en titt på de mallar vi har här på CV-mallen. Varför inte skapa ett professionellt CV utifrån dessa och sedan använda designen i ditt CV som utgångspunkt för ditt personliga varumärke? Alla stora företag har bestämda typsnitt och färgkoder i sitt arbete med sin brand identity. Det innebär att om någon i företaget vill göra en annons, så måste den personen använda sig av de färgkoder och de typsnitt som företaget har bestämt centralt. På samma sätt ska du jobba med din egen brand identity. 

Innehåll i CV

När det gäller själva innehållet i ditt CV så är det vissa bitar som alltid bör vara med. Poolia har tagit fram en bra guide för att du inte ska missa något väsentligt. Vi har tidigare pratat om hur du kan använda LinkedIn för att stärka ditt personliga varumärke. Här bör du självklart vara mycket noga med att det som finns listat på LinkedIn överensstämmer med det du listar i ditt CV. Både när det gäller innehållet, men även när det gäller formuleringarna. 

På LinkedIn finns det till exempel möjlighet att använda sig av en rubrik. Det är alltså en möjlighet att direkt under sitt eget namn presentera sig med någonting som inte är en titel. Här bör du ha ett tydligt value proposition som kortfattat beskriver vilket värde du tillför kunder, arbetsgivare, osv. Se till att den här rubriken går att återfinna i ditt CV. Genom upprepningar och kontinuitet präntar du in ditt varumärke i mottagarens medvetande. 

Väljer du att ha en bild i ditt CV så förstärker det också bilden av dig som person. Välj gärna en bild som påminner om bilden du har på LinkedIn, eller på din hemsida. Du kan till exempel ta flera bilder där du är klädd i samma kläder men syns från olika vinklar samt befinner dig i lite olika situationer. Exempelvis kan du dricka kaffe på en bild, medan du är mer neutral och formell i en annan bild. Observera att för CV:t bör du välja en mer formell bild – alltså inte en där du dricker kaffe. Sådana bilder passar bättre på din hemsida eller din blogg.

När du listar din arbetslivserfarenhet i ditt CV, försök då att kortfattat beskriva företaget du arbetat på samt vad du tillfört i din roll på bolaget. Samma formuleringar får gärna återfinnas på LinkedIn. 

Framhäv och tona ned

Som vi varit inne på tidigare så handlar arbetet med det personliga varumärket om att du själv tar kontrollen över den av andra uppfattade bilden av dig. CV:t ger dig en bra möjlighet att själv tona ned sådant som du inte tycker passar in i den bilden. Om du exempelvis haft enklare jobb som inte har med din nuvarande karriär att göra så behöver du inte ta med dessa i ditt CV. Du måste inte redogöra för alla jobb du haft. Lyft istället fram de jobb du haft som verkligen betytt något för din karriär och där du tagit stora kliv framåt. Då är det också enklare att förklara vad du tillfört bolaget genom ditt arbete. Du kan lägga extra fokus på ansvarsområden som du tycker speglar ditt personliga varumärke väl, osv. 

Summering

  • Ditt CV är en central handling när du söker jobb. Det läses garanterat av fler än en person och några av dessa personer kommer att ha få sitt första intryck av dig genom ditt CV. 
  • Se till att ta kontrollen över den bild som läsaren får av dig genom att på ett genomtänkt sätt designa och utforma ditt CV. Se till att CV:t upprepar det du säger på LinkedIn eller på din hemsida. 
  • Se till att färger och typsnitt återfinns i din e-postsignatur och i ditt personliga brev. Kontinuitet är A och O när det gäller ditt arbete med ditt personliga varumärke. 
  • Glöm inte att kika på på de CV-mallar som finns här på CV-mallen. Kanske kan du få lite inspiration för hur du vill utforma den grafiska designen av ditt personliga varumärke?
Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Så blir du proffs på kommunikation

Damma av ditt gamla CV med dessa snabba knep