Stor undersökning: 14 egenskaper som dagens arbetsgivare värdesätter högt - CV-mallen
Hem > Blogg > Söka jobb > Stor undersökning: 14 egenskaper som dagens arbetsgivare värdesätter högt
Publicerad: 2020/11/16 | Uppdaterad: 2020/11/16

Stor undersökning: 14 egenskaper som dagens arbetsgivare värdesätter högt

Arbetsgivare idag letar efter kommunikativa personer som är ärliga mot sig själva och sin omgivning. Dom överskattar inte sin egen förmåga och lyckas således alltid hålla vad dom lovar, samt leverera bra kvalité i tid. Dom är tydliga med sina egna visioner för sig själv – och för företaget – och visar ärligt och öppet att med rätt förutsättningar så kommer dom vara företaget lojala. 

Det är den världsledande rekryteringssajten Indeed.com som nyligen släppt en ny stor undersökning. Där avslöjas 14 egenskaper som dagens arbetsgivare letar efter i sina rekryteringar. När du ger dig ut och söker jobb så är det bra att ha dessa i bakhuvudet. 

Supermänniskor, som checkar av alla dessa 14 egenskaper finns det väldigt få av. Du behöver alltså inte besitta alla dessa egenskaper för att lyckas kamma hem drömjobbet. Bara själva vetskapen om vilka egenskaper arbetsgivaren värdesätter är till stor hjälp för dig när du går på intervju, etc. 

Försök att ge dig själv poäng mellan 1-10 för varje egenskap. Förmodligen kommer du inte sätta 0 på någon. Det innebär i sin tur att du säkerligen har exempel från verkligheten där du faktiskt visat prov på varje egenskap. Tänk igenom dessa situationer så att du är förberedd att redogöra för dom vid nästa intervju. 

Vi har tidigare listat 5 egenskaper som rekryterare letar efter hos kandidater. Nu ska vi byta perspektiv från rekryteraren till arbetsgivaren och se vad som är viktigt utifrån deras perspektiv. 

Listan ger dig också en unik chans att faktiskt fokusera på sådana egenskaper där du ger dig själv låga poäng och se till att öva upp dessa. Personlig utveckling när det är som bäst.

Kommunikativ

Det kanske inte är så förvånande att kommunikation toppar listan över egenskaper som arbetsgivare värdesätter. Här handlar det om förmågan att hitta rätt kommunikationsvägar. Du behöver kunna använda mail, telefon, Skype eller vilka andra verktyg som företaget använder i sin kommunikation. Dessutom så behöver du veta när du ska använda vilken kommunikationsväg. Du behöver vara kommunikativ när det gäller ditt egna arbete. Om du exempelvis märker att du inte kommer att nå dina mål om två månader, så bör du kommunicera det så fort som möjligt istället för att vänta tills du närmar dig deadline. 

Ärlig

Arbetsgivare vill se ärlighet hos sin personal och då handlar det främst att kunna se på den egna organisationen på ett ärligt sätt. Om du vågar lyfta fram de brister du ser och vart det finns förbättringspotential, så blir du en värdefull tillgång för företaget. Försök att vara öppen och ärlig när det gäller din syn på dig själv. Vad behöver du jobba på för att bli ännu bättre i ditt jobb? Om du kommunicerar det öppet så befäster du bilden av dig själv som en insiktsfull och ärlig person. 

Lojal

Det har sedan länge varit känt att 80- och 90-talister byter jobb i större utsträckning än tidigare generationer. Det här har varit bra för arbetsmarknaden, som fått en ökad mångfald och öppnat upp möjligheter för fler personer. Men arbetsgivarna behöver också i viss utsträckning bli bättre hålla kvar sin personal. Särskilt på nyckelpositioner och sådana roller som kräver en längre upplärning. Därför letar många företag aktivt efter lojala personer. Du behöver inte kunna visa upp ett CV där du har haft arbeten längre än 4 år (även om det i sig är positivt). Du kan istället beskriva vad som krävs för att du ska stanna hos ett företag på längre sikt. Hur du behöver utvecklas, vilka utmaningar du behöver, osv. 

Pålitlig

När du säger att du ska göra något så vet människor omkring dig att du kommer att göra det. Om detta påstående stämmer in på dig så är du pålitligt. Det här är en egenskap som värderas högt av arbetsgivare idag. Om påståendet inte stämmer in på dig så har du istället något att jobba på. Ta inte på dig för mycket jobb, utan var noga med att säga till om det blir för mycket. Bli bra på att slutföra det du åtar dig i tid och tumma så lite som möjligt på detta. 

Lagspelare

Är du bra på att samarbeta? Samarbete i arbetslivet handlar om att bidra till gruppens gemensamma framgång och att låta alla få komma till tals. Försök att analysera hur du själv är när du arbetar i ett team. Vem är du och vilken roll tar du? Leta fram några bra exempel ur minnet när du varit delaktig i ett framgångsrikt team. Då kan du enkelt återberätta en sådan historia på nästa intervju och vinna enkla pluspoäng. 

Flexibel

Hur agerar du om din arbetsdag helt plötsligt ändrar karaktär och inriktning? Kan du kliva in och göra grovjobbet när det verkligen behövs? Om du kan lägga din stolthet åt sidan och se till företagets bästa, så är du en flexibel person och säkerligen, i det avseendet, uppskattad av arbetsgivaren. I takt med att konkurrensen hårdnar mellan företag så behöver anställda snabbt kunna anpassa sig efter rådande situationer. Därför är just flexibilitet något som de flesta arbetsgivare tittar lite extra efter. 

Insiktsfull

Förmågan att överblicka nya utmaningar och vara proaktiv och förutseende är någonting som arbetsgivare värderar högt. Du ska alltså visa respekt och ödmjukhet inför dina utmaningar, men samtidigt ta dig an dom med stor energi och positivitet. Du ska känna till dina och din organisations begränsningar. Undvik att lova för mycket till kunder och kollegor. Det kommer bara komma tillbaka negativt till dig. 

Lättlärd

Företag idag har digitaliserats och när du börjar ett nytt jobb, oavsett vart, så kommer det krävas en upplärning av nya system, rutiner och processer. Hur snabbt du kan ta till dig dessa kunskaper är avgörande för hur snabbt du kommer igång med ditt nya jobb. Först när du kommit igång med jobbet kan företaget börja tjäna pengar på att ha dig som anställd. Fram tills dess är du bara en kostnad – eller rättare sagt en investering. 

Arbetsgivare vill ha lättlärda personer i sin organisation, inte bara för att de ska komma igång snabbt med sitt nya jobb, utan även för att ett modernt arbete idag kräver ständig utbildning och vidareutveckling av arbetskraften. Då vill man ha personer som snabbt kan ta till sig nya fakta och kunskaper. 

Självsäker

För att en arbetsgivare ska tro på dig så behöver du först och främst tro på dig själv. Därför är självsäkerhet en egenskap som du definitivt bör utveckla och lära dig att visa. Redan under intervjun kommer arbetsgivaren att titta lite extra för att avgöra om du är självsäker eller inte. Beroende på vilken roll du söker så är den här egenskapen olika viktigt. Roller som säljare, chefer och jurister kräver alla en hög grad av självsäkerhet. Vem ska tro på en advokat om advokaten inte tror på dig själv? 

Arbetsmoral

Sättet vi arbetar på utvecklas snabbt just nu i vårt samhälle. Allt fler arbetsplatser är flexibla med båda arbetstider och arbetsplats. Vi jobbar hemifrån ibland och ibland är vi på kontoret. Det här ställer högre krav på varje individ, där arbetsgivaren måste kunna lita på att personen verkligen jobbar som den ska. Arbetsmoral har därför hamnat på listan över egenskaper som är viktiga för arbetsgivare. 

Belutsamhet

Beslut behöver fattas på alla positioner. Besluten kan ofta vara små och till synes betydelselösa. Men att ha förmågan att självständigt kunna avgöra vilka beslut som kan fattas enskilt och vilka som bör beslutas av närmsta chef är viktigt. Dessutom är det oerhört viktigt att faktiskt våga fatta beslut på egen hand. Se till att förse dig med den information du behöver för att kunna fatta ett beslut – och ta det.

Problemlösare

Hur du agerar när det uppstår problem är någonting som verkligen är avgörande för hur bra du passar in i en arbetsroll eller inte. Beroende på vilken roll du har så kommer dina problem se olika ut. Välj därför ett jobb där du känner att du faktiskt kan bidra och lösa de problem som kommer att uppstå. Vill du bli värdefull på jobbet? Se till att bli en problemlösare

Positivitet

Det här är kanske det mest uttjatade adjektivet som finns när det gäller personliga brev och CV:n. Det gör dock inte egenskapen mindre viktig. Du behöver känna en positiv energi i din kropp när du går till jobbet och du behöver lära dig hur du delar med dig av den positiva energin. Om du kan visa det redan vid en intervju så kommer du har en stor fördel redan där.

Ambitiös

Du som läser den här artikeln är förmodligen ganska ambitiös. Varför skulle du annars sitta och läsa om egenskaper som arbetsgivare letar efter hos sina anställda? Det du behöver gör är att bli expert på att visa din ambition. Det spelar ingen roll hur ambitiös du är innerst inne så länge det inte syns utåt. 

Summering

Genom ta del av de 14 egenskaper som arbetsgivare generellt letar efter idag så får du en värdefull inblick i vad som efterfrågas på arbetsmarknaden. Du får en chans att faktiskt lyfta fram dina egna styrkor samtidigt som du vet att de faktiskt är värdefulla. 

Innan du går på en intervju, eller i samband med att du skriver ett personligt brev – ta en titt på den här listan och påminn dig själv om vad som verkligen är viktigt. Kom ihåg att du besitter alla dessa egenskaper, men att du har dom i större eller mindre utsträckning. Försök att leta i minnet efter situationer där visade prov på dessa egenskaper.

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

Så blir du proffs på kommunikation

Damma av ditt gamla CV med dessa snabba knep