10 enkla knep för att prestera bättre på jobbet - CV-mallen
Hem > Blogg > utbildning > 10 enkla knep för att prestera bättre på jobbet
Publicerad: 2020/09/29 | Uppdaterad: 2020/09/15

10 enkla knep för att prestera bättre på jobbet

Vem vill inte bli en stjärna på jobbet? Högpresterande människor tenderar att ha en snabbare karriärutveckling och tjänar också mer pengar. Du behöver nödvändigtvis inte lägga mer tid på jobbet för att prestera bättre. Visst, den som lägger fler arbetstimmar på en uppgift kommer förmodligen att få mer gjort. Men resultatet behöver inte vara bättre för det. Studier har gjorts på högpresterande människor och det har visat sig att det finns vissa vanor som dessa har gemensamt.

Om du vill prestera bättre i arbetslivet så behöver du först släppa föreställningen om att hög prestation handlar om att ha vissa personlighetsdrag och att dessa inte går att träna upp. I grund och botten handlar det om att anamma nya vanor i livet. Vanor som främjar en ökad effektivitet, struktur och kontroll. Här följer 10 konkreta knep som hjälper dig att prestera bättre. Vissa saker gör du kanske redan idag, men förhoppningsvis kan du plocka några russin ur kakan och lära dig någonting nytt. 

Sätt upp delmål

Istället för att jobba mot ett slutmål, försök att bryta ned det målet till mindre delmål. Vi tar ett enkelt exempel. Du har en säljbudget på 100.000 kr per månad. En affär är generellt på 5.000 kr. Det betyder att du behöver göra 20 affärer per månad. Om vi tänker oss att det går 4 veckor på en månad, så innebär det i sin tur 5 affärer per vecka och slutligen – 1 affär per dag. Så här kan du jobba med alla dina mål. Bryt ned målen så att du hela tiden har daglig kontroll över hur du ligger till.

Organisera, strukturera och prioritera

Skaffa ett verktyg för att organisera ditt arbete och bli mer strukturerad. Du kan använda dig av allt från kalenderfunktionen i Outlook till en klassisk Filofax. Läs gärna vår artikel om hur du blir mer strukturerad på jobbet. Det är viktigt att du hittar ett sätt att prioritera dina uppgifter. Du behöver en överblick över alla åtaganden, alla projekt och allt du ska göra inom ramen för ditt uppdrag. Tänk på att hålla dig till ett medium. Om du växlar mellan Filofax, post-it-lappar och kalendern på datorn, så är det som att be om trubbel. Det kommer bli onödigt rörigt för dig och du kommer inte få den viktiga överblicken. Välj ett medium och håll dig till det. 

Läs även: Så skriver du ett perfekt CV

Håll fokus

När du arbetar, se då till att hålla fokus. Sätt mobilen på ljudlös och stäng av alla notiser. Stäng ned mailen om det är möjligt. Allt som kan tänkas distrahera dig bör i möjligaste mån tas bort. Om du arbetar i ett öppet kontorslandskap så kan du prova att använda stora ljuddämpande hörlurar. Då ser också dina kollegor att du inte vill bli störd och kommer förhoppningsvis bara att störa dig i absoluta nödfall. 

Kanske finns det tysta rum eller konferensrum som du kan boka? Du kommer definitivt att bli mer produktiv i en sådan miljö. Visst, det kanske inte är lika socialt och roligt som att sitta ute i landskapet, men vill du prestera på topp så behöver du göra vissa uppoffringar. 

Låt dig inte bli avbruten

Kollegor som avbryter är ett välkänt problem. Det finns forskning som visar att det tar cirka 10 minuter för oss att hitta tillbaka “in i bubblan”, efter att vi blivit avbrutna. På vissa kontor använder man olika sätt för att kommunicera att man inte vill bli störd. Det kan exempelvis vara att man sätter en röd post-it-lapp på stolsryggen, eller att man har på sig hörlurar. 

Gör en sak i taget

Ett vanligt misstag som många gör och som har negativ inverkan på produktivitetet är att man gör flera saker samtidigt. Känner du igen dig? Du sitter med en uppgift, en kollega kommer förbi och ber dig kolla upp en sak. Tio minuter senare ringer en kund och ber om ett pris. Den ursprungliga uppgiften får vänta och när du väl tar dig an den så har du glömt vart du var. Försök därför i möjligaste mån att ägna dig åt en sak i taget. Ju längre du kan hålla fokus på en uppgift, desto mer effektiv blir du. 

Lämna inga uppgifter halvfärdiga

Det här tipset knyter an till tipset ovan. Det finns en strategi som kallas för “one touch”. Den går ut på att så fort du får till dig en uppgift, så slutför du den direkt. Du “rör” alltså vid uppgifter bara en gång. Istället för att skriva upp den på din att-göra-lista, så tar du tag i den direkt och slutför den. Uppgifter som du inte kan slutföra direkt, skriver du upp på din lista och sedan jobbar du bort dina punkter i tur och ordning.

Läs någonting nytt varje dag

Framgångsrika personer läser mycket. Men det innebär inte att du kan läsa vad som helst och hoppas att det per automatik ska öka din prestationsförmåga. Läs böcker som handlar om personlig utveckling, struktur och självdisciplin. Läs även böcker som handlar om spirituell utveckling, hur man hittar energi och hur man återhämtar sig. Alla dessa ämnen kommer att hjälpa dig i din strävan att prestera bättre. Anamma en ny vana och läs några sidor varje kväll innan du går och lägger dig, eller lyssna på ljudbok när du sitter på bussen. Hitta tillfällen som passar in i ditt livspussel. 

Behöver du ett CV: Skapa ett CV med en professionell CV mall

Kommunicera effektivt

Effektiv kommunikation är en nyckelfaktor för att prestera på hög nivå. Skicka inte tio mail fram och tillbaka för att reda ut ett problem, när ett telefonsamtal skulle kunna lösa ditt problem på 2 minuter. Våga säga nej till möten som du inte anser är relevanta och som bara kommer att slösa din dyrbara tid. Utveckla också ditt interna nätverk, så att du blir bättre på att hitta svar på dina frågor och den information du behöver. Istället för att fråga chefen varje gång, ta reda på vart chefen hittar sina svar och vänd dig direkt till källan. Det här kommer uppskattas av din chef och dessutom göra dig mer bekväm i din egen roll, då du känner att du står på egna ben.

Lär känna dina svaga sidor

Det går inte att vara på topp varje dag. Vissa dagar saknas energin och motivationen. Så är det och det i sig är inte något konstigt. Men om du övar på att vara så effektiv som möjligt i din kommunikation och även har en bra struktur på ditt arbete, så kommer det att finnas mer utrymme för dåliga dagar. Det är viktigt att du själv är medveten om vad som är dina svaga sidor. Om du till exempel är långsam på att skriva mail, då kan du göra mallar med färdig text för sådana mail som är återkommande. Då slipper du skriva liknande svar på samma mail gång på gång. Om du ofta blir trött på eftermiddagen, se då till att göra de tunga uppgifterna på förmiddagen, osv.

Ta en paus när du behöver

I och med att du nu kommer jobba mer fokuserat och utan några oplanerade avbrott, så är det viktigt att du tar riktiga pauser. När du slutfört en uppgift och inte haft rast på länge, se då till att ta 15 minuters vila. En kort promenad eller lite luft på balkongen gör att energiförrådet fylls på igen. Ta med en kollega för att fylla på med den sociala energi som du går miste om när du jobbar isolerat, med fullt fokus utan att låta andra störa dig.

Summering

För att prestera bättre på jobbet behöver du bara lägga om dina vanor och bli mer medveten om vad du egentligen gör på dagarna. Du behöver nödvändigtvis inte lägga mer energi eller tid på jobbet. Du behöver bara lägga den på rätt saker. När man tittar på högpresterande människor så ser man att de har vissa saker gemensamt. Saker de gör på dagarna, hur de tar sig an uppgifter, osv.

  • Bryt ned dina mål i mindre delmål som är lättare att följa upp på daglig basis.
  • Organisera, planera och strukturera hela ditt arbete. Se till att ha ett helikopterperspektiv.
  • Håll dig fokuserad genom att stänga av notiser och andra störande moment när du arbetar.
  • Låt inte kollegor avbryta dig mer än nödvändigt. 
  • Gör en sak i taget. Annars spiller du mycket energi och tid på att hitta tillbaka in i “bubblan”.
  • Om möjligt, gör varje uppgift från början till slut innan du påbörjar nästa. Anamma “one touch”.
  • Läs, läs, läs. Böcker om personlig och spirituell utveckling hjälper dig att hitta rätt balans.
  • Bli bättre på att kommunicera genom att välja rätt kommunikationskanal för varje tillfälle.
  • Identifiera dina svaga sidor och försök hjälpa dig själv genom att använda hjälpmedel för struktur, etc. 
  • Glöm inte bort att ta riktiga pauser då och då för att hämta ny energi.

Nya vanor och beteenden är inte någonting du kan lägga dig till med över en natt. Börja i liten skala och försök att ha dessa punkter i åtanke. Du kan redan nu börja jobba med konkreta förändringar, såsom att bryta ned dina mål, osv. Sakta men säkert kommer du märka hur din prestation blir bättre och bättre. Du blir mer effektiv och kommer helt enkelt att göra ett bättre jobb. Dessutom får du mer energi och kommer att trivas bättre på jobbet. Sist men inte minst, du ger dig själv möjligheten att bli en stjärna på jobbet, vilket öppnar upp för fler spännande utmaningar och möjligheter. 

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

11 tips för att få ett nytt jobb – Snabbt!

10 enkla knep för att prestera bättre på jobbet