10 tips - Så håller du dig fokuserad på hemmakontoret - CV-mallen
Hem > Blogg > utbildning > 10 tips – Så håller du dig fokuserad på hemmakontoret
Published: 2020/07/20 | Updated: 2020/07/20

10 tips – Så håller du dig fokuserad på hemmakontoret

Sedan coronakrisen lamslog hela vårt samhälle har allt fler blivit tvingade till att prova på att arbeta hemifrån. Många företag vittnar dock redan nu om de många positiva aspekter som detta medfört. Personalen blir mer effektiv och verkar ofta må bättre. Samtidigt vet vi att arbete hemifrån kan vara förknippat med många utmaningar för den enskilde. 

Hur kan du göra för att hålla fokus under en hel arbetsdag när du befinner dig på ditt hemmakontor? Många gånger känns det säkert som att gränsen mellan vardagsliv och arbetsliv suddas ut. Helt plötsligt finner du dig själv stå och ta hand om disken, istället för att arbeta. Som tur är så finns det många enkla och konkreta åtgärder som du kan vidta för att göra arbetsdagen lite enklare och mer fokuserad. Vi ska nu gå igenom 10 konkreta tips som hjälper dig att bli mer fokuserad på ditt hemmakontor. Häng med! 

Hitta en rutin som fungerar för dig

När du befinner på din vanliga arbetsplats så har du förmodligen en mängd rutiner som kickar in från den stunden du sätter foten på kontoret. Du hänger av dig jackan, hämtar en kopp kaffe, öppnar datorn och växlar några ord med chefen. När du arbetar hemifrån kan du med fördel applicera en liknande rutin, för att komma igång med arbetsdagen. Du kan även ha bestämda rutiner för lunch, osv. 

Testa att kopiera din morgonrutin på kontoret och använd den hemma. Ta en kopp kaffe, öppna datorn, skriv “godmorgon” till chefen via Teams, eller vilken plattform ni än använder för intern kommunikation, osv. Det här kommer hjälpa dig att rent mentalt komma igång med arbetet på samma sätt som det gör när du arbetar från kontoret. 

Här kan du läsa mer om hur du blir mer strukturerad på jobbet. 

Var tydligt mot dig själv gällande arbetstider

Ett vanligt misstag som många gör när dom arbetar hemifrån är att dom inte ger sig själva några tydliga arbetstider att följa. Även om du på pappret arbetar heltid, vilket normalt sett innebär att du stämplar in vid 8 och går hem vid klockan 17, så är det kanske inte så vanligt att du följer dessa till punkt och pricka. Försök dock att sätta några fasta hålltider för när du ska börja jobba och när du ska sluta. Du behöver någonting som tydligt markerar för dig själv att nu börjar min arbetsdag.

Ta korta pauser

När du är på kontoret och arbetar så tar du säkert en hel del pauser. Många gånger utan att du knappt tänker på det. Kanske pratar du lite med kollegan bredvid, eller stannar upp 5 minuter för att diskutera någonting icke jobbrelaterat vid kaffeautomaten. När du arbetar hemma så kommer inte dessa pauser lika naturligt. Därför är det viktigt att du påminner dig själv om att ta pauser. Flytta dig från datorn med jämna mellanrum. Ta en kopp kaffe och sätt dig i soffan. Gör någonting som får dig att stänga av jobbet för en kort stund, för att sedan kunna återgå till ditt fokus med ny energi. 

Sätt upp realistiska mål för dig själv

Utöver de mål som redan finns satta för din arbetsroll, bör du se över om du kan sätta egna mål som hjälper dig att hålla fokus när du jobbar hemma. Det kan exempelvis vara att du ska ta paus minst 4 gånger under en arbetsdag, eller att du ska öppna mailen klockan 8 varje morgon. Du kan också ha produktivitetsmål, såsom att du ska ringa ett visst antal samtal, etc. Använd något enkelt verktyg för att hålla koll och checka av dina mål. Du kan ha en simpel post it-lapp, där du sätter en pinne för varje samtal, eller skriver upp dina mål varje morgon, för att sedan kunna bocka av dom allt eftersom du utför dom. 

Passa på att ta hand om dig själv

Om du följer våra tips i den här artikeln så kommer du bli expert på att arbeta fokuserat när du är hemma. Med tanke på att det finns så lite som distraherar dig under en arbetsdag hemma, så kommer din arbetsdag bli betydligt mer produktiv än om du är på kontoret. Det innebär i sin tur att du med gott samvete kan ta lite längre pauser och ägna dig åt dig själv. Gör någonting du mår bra av. Ta en längre promenad, gå ut och spring, gör yoga, eller vad som nu faller just dig i smaken. 

Vill du jobba hemifrån alla dagar i veckan? Hitta ditt nästa jobb här!

Ha en fast arbetsplats

Det kan vara lockande att slänga sig raklång på soffan när en det blir dags för en arbetsdag hemma. Men gör inte det. Du kommer bli mindre produktiv och dessutom tröttare. Det är heller inte bra för din kropp att arbeta i en ej ergonomisk arbetsposition. Det bästa är om du kan ha en dedikerad plats för ditt arbete. Har du en mindre bostad som saknar den möjligheten, så försök i alla fall att sitta på samma plats varje gång du arbetar. Det här hjälper dig att skapa en välbehövlig rutin för ditt arbete. 

Planera dina måltider innan du börjar arbeta

Låt inte beslutsångest över lunch och mellanmål störa ditt fokus under dagen. Förbered dig helst redan dagen innan hur dina måltider ska disponeras. När du går till kontoret så har du förmodligen en plan för vad du ska äta. Antingen har du med dig en matlåda, eller så ska ska du gå ut och äta eller äta i arbetsplatsens restaurang. Tänk på samma sätt när du arbetar hemma, så slipper du bli distraherad av att inte veta vad du ska äta. Äter du inte alls så kommer du garanterat att tappa fokus. Det är viktigt att du får i dig bra med mat under hela dagen, även när du jobbar hemma. 

Stäng av dina notifikationer under arbetstiden

Notifikationer på mobilen blir extra uppmärksammade när du jobbar hemma. Då finns det ju inte några kollegor eller chefer som ser om du sitter med mobilen. Dessutom så finns det inte något brus eller några rörelser från kollegor som tar din uppmärksamhet. Du kommer se varenda notis och du kommer förmodligen ta upp mobilen ofta och förlora fokus på jobbet. Stäng därför av notifikationerna genom att sätta mobilen på stör ej. Då slipper du bli störd av din egen mobil och kommer att kunna fokusera bättre. 

Se till att röra på dig

När du sitter hemma och jobbar så är risken stor att du rör dig mindre än vanligt. Hemma har du det mesta inom en armlängds avstånd. Promenaden till kaffeautomaten byts ut till en enkel kroppvidning för att nå kaffebryggaren. Forskning visar att man bör resa på sig minst en gång i timmen, annars riskerar man att på lång sikt att få blodproppar och andra komplikationer. Ett tips är att använda en smartwatch som kan säga till dig när det är dags att röra på dig. Du kan också sätta ett alarm, eller lägga in notiser i din kalender. Gör det som passar dig – men glöm alltså inte bort att röra på dig. Om du rör dig med jämna mellanrum så kommer du också att märka att du får ny energi och att du kommer att klara av arbetsdagen bättre och hålla fokus enklare. 

Fyll på med social energi

Vårt sista tips kan vara det allra viktigaste. Arbeta hemifrån då och då kan vara skönt. Det kan vara skönt att slippa allt det sociala som följer med att arbeta på ett kontor. Men om du börjar arbeta mer regelbundet hemifrån, kanske flera dagar per vecka, så kommer du att märka hur du blir socialt understimulerad. Sociala situationer kan till och med börja att kännas jobbiga. Det här är en varningssignal som du bör ta på allvar. Ett tips här är att byta miljö då och då. Om du känner någon annan som arbetar hemifrån, fråga då om ni kan sätta er tillsammans och jobba. Du kan även sätta dig på det lokala cafét och arbeta därifrån. I alla de större städerna finns det dessutom så kallade coworking spaces. Det är lokaler där du kan hyra en kontorsplats över dagen. Det finns i regel tillgång till wifi, skrivare, frukt, frukost, kaffe, etc. Här kan du träffa likasinnade och få social energi från andra hemmajobbare. 

Summering

Vi har gått igenom 10 tips på hur du kan hålla dig fokuserad under en hel arbetsdag, när du jobbar hemifrån. För dig som inte är van vid att arbeta hemifrån så är det lätt hänt att du kliver i några enkla fällor och bli mindre produktiv än när du är på kontoret. Men faktum är att så länge du följer dessa enkla råd och riktlinjer för din arbetsdag hemma, så kommer du att märka hur du blir mer produktiv och faktiskt får mer tid över till annat. Om du strukturerar din arbetstid, planerar dina måltider och tar pauser med jämna mellanrum, så har du kommit en bra bit på vägen. 

Kom ihåg att när du väl är i ditt fokus, så finns det inte någonting som kan störa dig, inga tjatiga kollegor, inga spontana kaffepauser, inga höga ljud eller snabba rörelser. Det innebär att när du jobbar så jobbar du med hög produktivitet. Då har du dessutom gjort dig förtjänt av att unna dig lite personlig omsorg, även under arbetstid. 

Vill du få ett professionellt CV? Testa vår CV tjänst Skapa ditt nya CV

Några av våra CV mallar

Relaterade artiklar

4 tips: Så kan du nätverka dig till ditt nästa jobb

10 tips – Så håller du dig fokuserad på hemmakontoret