Vad är ett personligt brev
Ett personligt brev är en presentation av dig själv och en förklaring till varför du är rätt person för ett jobb. Det är i ditt personliga brev som du har möjlighet att skapa ett intresse hos arbetsgivaren så han/hon ska kalla dig på intervju för att få höra mer om dig. Det personliga brevet är ett kompletterande dokument till ditt CV som du alltid måste skicka med i din jobbansökan.
Nedan kommer vi gå igenom allt som du behöver veta för att få ett perfekt personligt brev:
Hur ska ett personligt brev se ut?
Matcha ditt personliga brev och CV
Använd en personligt brev mall
Vad du ska tänka på när du väljer en mall
Anpassa din mall efter företaget
7 tips när du skriver personligt brev
Exempel på ett bra personligt brev
Hur långt ska ett personligt brev vara
Hur ska ett personligt brev se ut?
Det personliga brevet är ett dokument som bara ska innehålla text. Du behöver inte ha några punklistor eller andra designelement i det. Det viktiga är att det är lättläst för arbetsgivaren då det personliga brevet innehåller mycket text.
Matcha ditt personliga brev och CV
Det är dock viktigt att det matchar ditt CV i utseende så att alla dina ansökningshandlingar har ett enhetligt utseende. Anledningen till att detta är viktigt beror på att det för det första gör det enklare för arbetsgivaren att förstå att båda dokument är dina men det visar även på att du är strukturerad.
Använd en personligt brev mall
Ditt personliga brev ska inte innehålla några designelement men det ska matcha ditt CV och därför är det bra om du använder en mall som passar ditt CV utseendemässigt. Det som är bra med vår tjänst är att alla våra personliga brev mallar har en CV mall som matchar utseende mässigt så du inte behöver lösa detta själv.
Gratis personliga brev mallar
Nedan hittar du alla våra personliga brev mallar som du kan fylla i och ladda ner som PDF precis som du gör med ditt CV. Du fyller enkelt i din information på ditt konto med hjälp av vår personliga brev byggare som lägger in din information i mallen automatiskt så du inte behöver tänkta på något annat än innehållet. Du kommer få ett snyggt resultat varje gång.
Vad du ska tänka på när du väljer en mall
Det finns två aspekter att ha i åtanke när du väljer en mall. Det första är att du ska känna dig bekväm med mallen och att den bör matcha din personlighet och din karriär. Det andra är att det kan vara bra att fungera lite över vad företaget som du söker jobb hos har för karaktär. Om du söker jobb på en advokatfirma så är det säkrare att gå med en stilren mall på både CV och personligt brev än en modernare mall med grafiska element. Söker du jobb som webbdesign eller någon annan kreativ roll så kan valet att gå med en modernare mall vara rätt.
Anpassa din mall efter företaget
Alla våra personliga brev mallar går att anpassa vilket vi rekommenderar att du gör. Om företaget som du söker jobb hos har en färgprofil som exempelvis är rosa och ett typsnitt som ”times new roman” på sin hemsida så kan det vara klokt att göra ditt personliga brev rosa med samma typsnitt. Detta kommer skapa en känsla av tillhörighet och förtroende hos arbetsgivaren.
Exempel Klarna: Om man går in på klarnas hemsida och går till deras sektion för marknadsföring av deras varumärke så ser man snabbt att rosa är deras färg som de förknippar med sitt företag. Då kan det vara smart att göra sitt personliga brev rosa också.
https://www.klarna.com/se/foretag/marketing-toolbox/
Skriva personligt brev
Om du inte har skrivit ett personligt brev tidigare eller om du vill få smart tips och råd som kommer göra ditt personliga brev perfekt så har vi satt ihop en snabb guide för dig nedan.
Analysera jobbannonsen
Börja med att läsa igenom jobb annonsen noggrant. Det finns ofta väldigt mycket bra och matnyttig information i annonsen som kan underlätta för dig när du skriver ditt personliga brev. Det kan exempelvis finnas frågor i annonsen som du kan besvara i det personliga brevet. Det finns också information i annonsen om vad det är för person som företaget söker och varför de behöver hjälp inom just det området. Detta ska du använda när du skriver ditt personliga brev och gärna besvara de frågor som finns. Om du gör detta så kommer arbetsgivaren se att du är en intressant kandidat och kalla dig till intervju där du får möjlighet att berätta mer om dig själv och varför du är den som ska anställas.
Anpassa det personliga brevet till jobbannonsen
Många personer väljer att skriva ett personligt brev som de sedan återanvänder och enbart gör små ändringar i för olika jobb som de söker. Detta är ett stort misstag som gör att man blir bortsorterad direkt.
Personligt brev gurun tipsar – Det är kostsamt, i både tid och pengar, för en arbetsgivare att anställa en person. Därför är det viktigt för arbetsgivaren att personen som anställs är rätt för jobbet. Om personen som söker jobbet inte orkat skriva en unik annons för just det jobbet så visar det på lågt engagemang. Detta ser en arbetsgivare direkt och lågt engagemang är inte en av de faktorer som en arbetsgivare letar efter hos en nyanställd.
Besvara frågor i jobbannonsen
Som vi tidigare varit inne på så finns det endel frågor som ska besvaras när du skriver ett personligt brev. De viktigaste och mest grundläggande frågorna är:
- Varför du är intresserad av jobbet – Den första och mest grundläggande frågan att besvara är varför du är intresserad av jobbet. Du måste förklara för arbetsgivaren vad det är som lockar med företaget och jobbet som du söker. Du måste vara utförlig, det räcker inte med att skriva; Jag är intresserad av jobbet för att det verkar kul.
- Varför du är rätt person för jobbet – Näst på tur, efter att du förklarat varför du är intresserad av jobbet, är att förklara för arbetsgivaren varför du är just den personen som dom ska anställa. Lyft fram vad du lärt dig på dina tidigare arbetsplatser som kan vara till nytta för företaget och göra att du kommer kunna utföra arbetsuppgifterna på ett bra sätt.
- Lyft fram dina personliga egenskaper i text – Lista inte bara dina kunskaper och egenskaper i en punklista utan väv in det i din berättelse. Läsaren kommer lättare ihåg en utförlig beskrivning än en punklista. Dessutom blir det mer intressant att läsa.
Vill du exempelvis lyfta fram att du är en problemlösare? Berätta då om olika situationer där du löst problem och hur du gick tillväga för att göra det. Det behöver inte bara vara jobbrelaterat utan du kan även använda dig av situationer från studietiden eller från din fritid.
7 tips när du skriver personligt brev
Inledningen är viktigast – Fånga läsarens uppmärksamhet på direkten med en stark inledning som väcker intresse. Börja med att beskriva hur du hittade jobbet, varför det fångade ditt intresse och varför du är rätt person.
Marknadsför dig – Du konkurrerar med 100 tals andra personer om jobbet. Du har en möjlighet att göra ett intryck så våga ta ut svängarna och beskriv dig själv i det bästa ljuset.
Skapa alltid ett unikt personligt brev – Arbetsgivaren ser direkt om ditt personliga brev är skrivet för deras jobb eller inte. Lägg ner tid på ditt jobbsökande och skicka personliga brev med hög kvalitet. Det kommer löna sig i längden.
Lyft fram exempel – Berätta om dina tidigare arbetsuppgifter och situationer där du löst problem. Med handfasta exempel blir ditt personliga brev mer intressant att läsa.
Håll det enkelt och lättläst – Alla jobb är olika men majoriteten av jobben kräver inte att du behöver kunna något speciellt fackspråk. Undvik därför att slänga in fina ord utan anledning, det gör bara texten svår att läsa.
Skippa klyschor – Många bollar i luften och stresstålig är ord och meningar som arbetsgivaren hört 1000 tals gånger. Det finns inget värde i klyschorna. Välj därför att skriva ett exempel som visar på att du är duktig på att multi-taska eller att du klarar en hög stressnivå.
Avsluta personligt brev – Avsluta alltid ditt personliga brev med en trevlig hälsning och gärna en uppmaning eller fråga. Exempelvis kan du skriva att du gärna berättar mer om hur du löste en viss uppgift över en svart kopp kaffe.
Korrekturläs – Innan du skickar ditt personliga brev så bör du noggrant läsa igenom det minst 3 gånger med en halvtimmas mellanrum. Be gärna en kompis eller kollega att läsa igenom det och komma med feedback som du kan åtgärda. Därefter skickar du din ansökan.
Exempel på ett bra personligt brev
Nedan finns ett exempel på ett bra personligt brev som du kan kopiera och använda helt gratis.
Intresseanmälan för tjänsten som HR-chef på CV-mallen.se
Som personalchef på Storaskogsföretaget har jag haft det övergripande ansvaret för en stor organisation med över 500 anställda. Det har varit ett fantastiskt jobb där jag utvecklats som person och chef under närmare 6 år. Under perioden har företaget gått från några få anställda till en stororganistaion pådrivet av en extremt snabb tillväxt. Då personalorganisation nu är optimerad för en framtida börsnotering känner jag mig redo att ta mig vidare i karriären. Jag söker mig därför mot nya utmaningar där jag kan göra det jag kan bäst, att bygga en personalorganisation från start-up till medelstort bolag.
Jag fick er utannonserade tjänst skickad till mig från en kollega som tyckte att ”det kanske finns en intressant möjlighet hos CV-mallen som jag borde titta närmare på”. Efter att läst om tjänsten och tagit en historisk djupdykning i er organisation känner jag att möjligheten att få jobba hos er inte är ”intressant” utan en perfekt match för mig.
Mitt namn är Max Andreasson, jag är 43 år gammal och är uppvuxen i Stockholm. Jag vill med detta personliga brev meddela att jag personen ni behöver som HR-chef på Cv-mallen.se för att få en personalorganisation som klarar av att hänga med i era expansionsplarner.
Varför är jag rätt person för er?
Min tidigare erfarenhet från Storaskogsföretaget har gett mig gedigen kunskap kring hur man arbetar med personalfrågor på en mindre organisation som växer snabbt. Detta är ett kritiskt moment i ett företags utveckling där det gäller att personalbiten inte hamnar efter.
Min uppgifter kommer vara att guida er förbi de hinder och problem som uppstår i en snabbt växande organisation så att VD och COO kan arbeta med det dom är bäst på utan friktion. Med hjälp av min tidigare resa på Storaskogsföretaget har jag även de kontakter som kommer behövas både på personalsidan men även inom andra områden.
Jag såg även att ni, i annonsen, skriver att stresstålighet är en viktig kunskap hos personen ni söker. Vilket får mig att tänka tillbaka på hur vi på Storaskogsföretaget hamnade i en period av likviditetsbrist vilket höll på att resultera i en påtvingad massuppsägning utlyst av styrelsen. Detta var för mig som personalchef en oacceptabel lösning inge bara för att det påverkar de anställda på ett privat plan men även för att det strategiskt aldrig är bra att göra sig av med sin största resurs, personalen. Jag arbetade fram en lösning som resulterade i att vi klarade oss förbi likviditetsbristen utan att en enda person blev uppsagt och samtidigt ökade vår effektivitet med 70% efter krisen.
Jag berättar gärna hela historien över en kaffe på vår framtida intervju och hoppas att ni med hjälp av denna korta presentation har fått en positiv bild av mig och vad jag kan bidra med till ert team.
Hör av er om en tid som passar så infinner jag mig
Med vänliga hälsningar
Max Andreasson
Hur långt ska ett personligt brev vara
Ett personligt brev ska inte innehålla mer text än vad som får plats på en A4-sida. Det är enkelt att komma ihåg då det är samma tumregel som gäller för ditt CV. Anledningen till att det inte bör vara längre beror på att det ska vara lätt att läsa det och för att det ska skapa ett intresse hos arbetsgivaren.